استحصال خاویار پرورشی در مازندران آغاز شد

به گزارش ایرنا ، استحصال خاویار پرورشی از ۶۰ قطعه از گونه های فیل ماهی ۱۱ ساله آغاز شد.

‘حسن حبیب نژاد ‘ مدیر کل شیلات مازندران استحصال خاویار از ماهیان پرورشی را یکی از فرصت های سرمایه گذاری شیلاتی استان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار قطعه انواع ماهیان خاویاری در مزارع استان در حال پرورش است.

وی با بیان اینکه ظرفیت خالی برای ایجاد پرورش ماهیان خاویاری در مازندران وجود دارد ، اظهار داشت: در سال گذشته با افتتاح مرکز تکثیر بچه ماهی خاویاری پرورشی ،مشکل تامین بچه ماهی نیز رفع شد.

وی با بیان اینکه امسال ۶۰ قطعه ماهی پرورشی خاویاری در یکی از مزارع به سن بلوغ برای استحصال خاویار رسیده اند ،افزود :۳۵۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم خاویار پرورشی استحصال و به بازار داخلی و خارجی عرضه خواهد شد.

وی با بیان اینکه نخستین استحصال خاویاراز ماهیان خاویاری در مرکز عمل آوری ماهیان خاویاری میررود شهرستان بابلسر انجام شده است، ادامه داد: چهار مجتمع پرورش ماهیان خاویاری در مازندران در حال فعالیت است.

به گفته مدیر کل شیلات مازندران ، موافقت اصولی برای تاسیس دو مزرعه پرورش ماهیان خاویاری به ظرفیت هزار تن گوشت و ۱۰ تن خاویار صادر شده است.

وی همچنین از صدور مجوز دو مجتمع پرورش ماهیان خاویاری با سه هزار تن گوشت و سه تن خاویار خبر داد و بیان داشت: فارغ التحصیلان شیلات مازندران می توانند از ظرفیت های خالی شیلاتی که مورد حمایت جدی دولت نیز قرار خواهند گرفت ،استفاده کنند.

مدیر کل شیلات مازندران تولید ۸۵هزار تن انواع ماهی در سال جاری را پیش بینی کرد و گفت: صادرات انواع ماهی از ۱۴میلیون دلار در سال گذشته نیز به ۲۰ میلیون دلار در سال جاری پیش بینی می شود.

حبیب نژاد به کاهش چشم گیر استحصال خاویار در دریا خزر اشاره کرد و بیان داشت: در دو دهه اخیر با همت مسوولان و کارشناسان شیلات طرح پرورش ماهیان خاویاری با هدف حفظ ذخایر دریای خزر مورد توجه قرار گرفته است.

وی به اهمیت حفظ بازار خاویار ایرانی در جهان اشاره کرد و بیان داشت: ارز آوری خاویار برای ایران بسیار مهم است.ک/۲

۲۵۸۵/۴۰۲/۵۰۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۳۴۵۹۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.