۴۰ درصد بیکاران کشور، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی‌اند / لزوم راه‌اندازی نهضت مهارت‌آموزی

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: ایجاد اشتغال واجب است و با مهارت صورت می‌گیرد و در این خصوص نهضت مهارت‌آموزی بسیار مهم و با ارزش است.

۴۰ درصد بیکاران کشور، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی‌اند / لزوم راه‌اندازی نهضت مهارت‌آموزی

به گزارش ممتاز نیوز، علی ‌حسین شهریور در آیین اختتامیه نوزدهمین مسابقات ملی مهارت در رشته تهویه و تبرید که امروز (۱۹ آذرماه) در اهواز برگزار شد، با اشاره به راه‌اندازی نهضت سوادآموزی در کشور در گذشته به منظور جبران سطح سواد پایین اظهار کرد: در حال حاضر نهضت مهارت‌آموزی بسیار مهم‌تر است زیرا فرد بدون مهارت نمی‌تواند درآمدزایی داشته باشد بنابراین باید به سمتی برویم که نهضت مهارت‌آموزی در کشور راه‌اندازی شود.  

وی ادامه داد: نهضت مهارت‌آموزی برای ایجاد نیروی ماهر لازم است زیرا اقتصاد و بازار کار به نیروی کار ماهر نیاز دارد و بنابراین باید به آموزش‌های مهارتی توجه کنیم. تربیت نیروی انسانی وظیفه اصلی سازمان فنی و حرفه‌ای است اما برای ایجاد این نهضت سه بخش دانشگاه، بخش خصوصی و بخش دولتی باید حضور داشته باشند.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: ۲ هزار و ۶۰۰ دانشگاه در سراسر کشور وجود دارد که در حال حاضر این دانشگاه‌ها از حالت رقابتی خارج شده‌اند و حدود ۹۰۰ هزار صندلی خالی دارند که نیازی به کنکور نیز ندارند و هر کس اراده کند می‌تواند وارد دانشگاه شود.

وی افزود: بر اساس آمار سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰ درصد از بیکاران، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند؛ تعداد کل بیکاران  ۲ میلیون و ۲۹۱ هزار نفر است که از این تعداد، ۹۲۴ هزار نفر فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها هستند.

شهریاری گفت: بر اساس اعلام سازمان سنجش، ۵۴ درصد افرادی که در کنکور ۱۴۰۰  مجاز به انتخاب رشته بودند از انتخاب رشته انصراف داده‌اند، البته باید دانش‌آموزانی که در کنکور شرکت نکرده‌اند را نیز به این رقم اضافه کرد. این مساله یک پیام دارد مبنی بر اینکه مدرک‌گرایی دیگر جواب نمی‌دهد و اکنون جامعه به سمت مهارت‌آموزی می‌رود.

وی با بیان اینکه خانواده‌ها دیگر فشار نمی‌آورند که فرزندان‌شان به دانشگاه بروند، بیان کرد: مدرک شغل ایجاد نمی‌کند و مهارت است که شغل را به دنبال خواهد داشت پس باید بین مهارت و دانشگاه پیوند ایجاد شود و اگر این اتفاق نیفتد صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها بیشتر خواهند شد.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: بر اساس برنامه وزارت علوم، ۳۰ درصد آموزش‌ها باید مهارتی باشد که متاسفانه آمار نشان می‌دهد ۱۶ درصد از برنامه عقب هستند و برنامه ششم نیز تمام شده است یعنی دانشگاه‌ها مهارت‌محور نیستند و مدرک‌محور هستند.

وی افزود: سازمان فنی و حرفه‌ای برای پر کردن شکاف و ایجاد مهارت، دو کار انجام داده است؛ یکی اینکه مرکز مهارت شغلی را در دانشگاه ایجاد کرده است و کار دوم پیشنهاد آموزش ترکیبی است که این موضوع را به تمام دانشگاه‌ها منتقل کرده‌ایم؛ یعنی هر دانشجو در کنار رشته خود، ۱۸ واحد درس عملی و مهارتی آموزش ببیند و در کنار مدرک خود گواهی مهارت نیز دریافت کند.  

شهریاری گفت: اگر می‌خواهیم مهارت‌آموزی رونق بگیرد و رشد اقتصادی داشته باشیم باید به آموخته‌های کلیدی دنیا توجه کنیم. همکاری بین صنعت و فن و حرفه در کشورهای دیگر اجرا می‌شود و تجربه موفقی است. اگر صنعت آلمان در دنیا برند است به دلیل این است که این ارتباط برقرار شده است. در این راستا پیشنهاد داده‌ایم که مراکز جوار و بین کارگاهی راه‌اندازی شوند؛ یعنی با سرمایه‌گذاری صنعت، مراکز فنی و حرفه‌ای ایجاد شوتد.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ هزار کارگاه و صنعت با بیش از ۱۰ نفر نیرو داریم، گفت: یکی از مشکلات موجود، سرمایه‌گذاری پایین در فنی و حرفه‌ای است. در بودجه پیشنهادی امسال اتفاقات خوبی افتاده اما انتظار داریم مجلس نیز ورود کند.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش سازمان فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه هر پروژه‌ای که ایجاد می‌شود باید پیوست مهارتی داشته باشد، افزود: اگر آموزش در کنار واحد تولیدی باشد، بخش خصوصی که آخرین امکانات را دارد می‌تواند در آن موثر باشد. ایجاد اشتغال واجب است و با مهارت صورت می‌گیرد و در این خصوص نهضت مهارت‌آموزی بسیار مهم و با ارزش است. در این شرایط می‌بینیم که بسیاری از بیسوادان مهارت دارند اما در اشتغال سرمایه‌گذاری کلان کرده‌اند.

وی با بیان اینکه استان خوزستان میزبان بسیار خوبی در مسابقات ملی تهویه و تبرید بود، گفت: هدف ما از اجرای این برنامه‌ها و مسابقات، ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی است که می‌تواند در رشد اقتصادی کشور موثر باشد. جوانی که در مسابقات جهانی از این طریق اعزام می‌شود تجربیات جهانی را می‌بیند و آن‌ها را به کشور منتقل می‌کند.  

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.