۵منبع آلوده کننده هوادرمنزل

  عکس های جذاب امروز ارسال برای دوستان

چند روز پیش آگهی دستگاه تصفیه هوای منزل را در یکی از روزنامه ها خواندم که ویژگی های زیادی را برای این دستگاه برشمرده بود. وقتی با شرکت مربوطه تماس گرفتم و از هزینه دستگاه تصفیه هوا مطلع شدم مسئول آن هزینه بالایی را برای خرید دستگاه بیان کرد.با خود گفتم آیا به واقع دستگاه تصفیه هوا برای سلامت و جلوگیری از آلودگی هوای منزل لازم است یا نه؟ به همین منظور مطلبی در خصوص منابع آلوده کننده هوای منزل برایتان تهیه کردیم تا شما را با این آلوده کننده ها بیشتر آشنا کنیم.
۱) تصفیه کننده هوا؛ همه ما که نگران کیفیت هوای داخل منزل خود هستیم، پول زیادی را برای دستگاه های تصفیه کننده پرداخت می کنیم زیرا شرکت های سازنده این دستگاه ها ادعا می کنند که دستگاه تصفیه کننده هوا برای از بین بردن کپک و باکتری طراحی شده است. به گزارش «Readers digest»، در این دستگاه های تصفیه کننده از ازن استفاده می شود اما کارشناسان بهداشت می گویند که ازن ترکیب عمده دود و مه است که می تواند به بافت ریه آسیب برساند و حتی آسم و سرفه و آسیب های دائمی ایجاد کند. به این نکته توجه داشته باشید که نباید گاز ازن در داخل منزل باشد.
۲) رنگ ساختمانی؛ شاید رنگ، دیوارها را زیبا کند اما چه تاثیری روی ریه و مغز می گذارد؟ خطر رنگ نقاشی قدیمی حاوی سرب بر کسی پوشیده نیست. دیوارهای در حال فرسودگی وترک خوردگی می تواند گرد و خاک آلوده به سرب ایجاد کند که از طریق دست به خصوص به راحتی وارد بدن کودکان می شود. بنابراین در صورتی که از رنگ حاوی سرب در داخل منزل استفاده می کنید، احتیاط کنید اما این تنها رنگ های قدیمی نیست که هوای داخل ساختمان را آلوده می کند، رنگ های جدید نیز ترکیبات فراری را آزاد می سازد که حتی اگر مقدار کمی از آن در مدت زمان طولانی استنشاق شود می تواند روی سلامت فرد تاثیر بگذارد.
۳) فرش؛فرش و موکت ها محل مناسبی برای حشرات ریز و قارچ ها است که می تواند ناراحتی ریه و حمله آسم ایجاد کند. اما چیزی که کمتر آشکار است وجود ماده شیمیایی است که برای تولید فرش و موکت مورد استفاده قرار می گیرد و گازی شایع به نام «Formaldehyde» که نه تنها ناراحتی بینی، گلو، آسم و آسیب های ریه ایجاد می کند بلکه آزمایش های انجام گرفته روی حیوانات نشان داده که سرطان زا نیز است.
۴) محصولات بهداشتی و تمیزکننده؛شیشه های اسپری، اسفنج و پاک کننده ها که کثیفی را از بین می برد و ظاهرا خانه را تمیزتر می کند می تواند ترکیب های ناسالمی در هوا ایجاد کند. هرگز ماده تمیزکننده حاوی کلرین را با ماده حاوی اسید مانند سرکه و آمونیاک مخلوط نکنید. زیرا مخلوط شدن این دو می تواند باعث ایجاد گاز کلرین، که مهلک است شود. جالب است بدانید گاز کلرین در حملات تروریستی به کار برده می شود. اغلب مواد تمیزکننده حاوی حل کننده سمی، آفت کش آنتی بیوتیک و ماده شیمیایی مضر است. به جای این مواد شوینده، می توان سرکه و جوش شیرین استفاده کرد.
۵) کابینت و اثاثیه منزل؛کابینت ها، اثاثیه، قفسه ها و میزها احتمالا با چسب های حاوی Formaldehyde به هم متصل شده است و همانند فرش و موکت ها، Formaldehyde موجود در چسب به مرور زمان از خود نوعی گاز سمی در فضای منزل رها می کند.

روزنامه خراسان

گردآوری : پایگاه اینترنتی ممتازنیوز

تاریخ نشر سه شنبه ۲۷ تیر   مشاهده : ۹   | بازدید از صفحه اول


ممتازنیوز – هنر در خانه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.