۷۵ درصد مشاغل از شنبه مجاز به فعالیت هستند

رئیس اتاق اصناف ایران با اعلام اینکه از روز شنبه ۲۳ فروردین ماه ۷۵ درصد واحدهای صنفی در سراسر کشور (بجز استان تهران) فعالیت خود را از سر می‌گیرند، گفت: لیست مشاغل پرخطر و کم‌خطر احتمالا تا آخر وقت اداری فردا اعلام خواهد شد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، سعید ممبینی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در شبکه دوم سیما با اشاره به فعالیت سه میلیون واحد صنفی در سطح کشور، اظهار کرد: در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند، اصناف و مشاغل به دو دسته کم خطر و پرخطر تقسیم می‌شوند که مشاغل کم‌خطر در تهران از ۳۰ فروردین و در سایر استان‌ها از ۲۳ فروردین مجاز به فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت تعیین کننده اصلی این دسته‌بندی است، گفت که این موضوع در کارگروه مشترکی بین اتاق اصناف ایران، وزارت بهداشت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور و نیروی انتظامی مطرح شده است.

ممبینی با بیان اینکه اتاق اصناف در این گروه نقش عوامل اقتصادی را برای بازگشایی واحدها بررسی کرده، تصریح کرد: سطح اشتغال یکی از مواردی بود که در نظر گرفته شده است.

رئیس اتاق اصناف ایران با تاکید بر اینکه تا این لحظه هیچ لیستی از مشاغل مجاز به فعالیت منتشر نشده، اظهار کرد: در مورد دستورالعمل‌های بهداشتی هم برخی از آن‌ها قبلا تهیه شده بود، اما باید با شریط فعلی انطباق داده می‌شد که تقریبا تهیه شده است و از فردا روی سایت قرار می‌گیرد.

وی تعیین عامل اصلی تعیین کننده در اجازه بازگشایی واحدهای صنفی را میزان اجتماعی در واحدها عنوان کرد و گفت: به نظر می‌رسد بسیاری از صنوفی که در دسته بندی قبلی تعطیل شده بودند مجاز به فعالیت خواهند بود که احتمالاً بیش از ۷۵ درصد صنوف را شامل می‌شود. این ۷۵ درصد از تاریخ ۳۰ فروردین در تهران و ۲۳ فروردین در سایر استان‌ها مجاز به فعالیت هستند و بازگشایی آن‌ها تدریجی نیست.

اصناف در تعطیلات چقدر هزینه دادند؟

ممبینی با بیان اینکه تاکنون ۵۷۰ هزار واحد صنفی فعال بودند، خاطرنشان کرد که لیست صنوف پرخطر و کم‌خطر قطعی نیست و در طول زمان ممکن است تغییر کند.

به گفته رئیس اتاق اصناف ایران واحدهای صنفی طی مدتی که تعطیل بودند، روزانه ۲۷ هزار میلیارد تومان هزینه برای حقوق و اجاره متحمل شدند. البته بازگشایی واحدها از تاریخ تعیین شده اجباری نیست.

وی در پایان با بیان اینکه درصد تخلفات اصناف در مرحله اول فاصله‌گذاری اجتماعی ناچیز بوده، پیش بینی کرد که در مرحله دوم هم نکات بهداشتی از سوی واحدهای صنفی رعایت شود و گفت: اتاق‌های اصناف ۱۴۰۰ نفر بازرس دارند که می‌توانند در روند بازرسی به وزارت بهداشت کمک کند، اما این یک کار تخصصی است و اصناف بیشتر روی بحث اموزش و انتشار کتابچه و دستورالعمل ها فعالیت خواهند کرد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، روز یکشنبه پیش رئیس جمهور، در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرد که کسب و کارهای کم ریسک در همه استان‌ها به جز تهران از شنبه ۲۳ فروردین با مراعات پروتکلهای اعلامی از سوی وزارت بهداشت و درمان فعالیت خود را آغاز کنند. همچنین فعالیت‌های اقتصادی تهران از روز شنبه ۳۰ فروردین شروع می‌شود. در مورد ادارات دولتی نیز مقرر شده از ۲۳ فروردین با دو سوم نیرو از ساعت ۷ صبح تا ۱۴ بعد از ظهر فعالیت کنند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.