۸ شهر بزرگ کشور تنش آبی شدید دارند/ فقط ۱۸ میلیارد متر مکعب آب، در سدهای کشور وجود دارد

وزیر نیرو گفت: هشت شهر بزرگ کشور در تنش آبی شدید قرار دارند و در حال حاضر فقط ۱۸ میلیارد متر مکعب آب، در سدهای کشور ذخیره شده است.

۸ شهر بزرگ کشور تنش آبی شدید دارند/ فقط ۱۸ میلیارد متر مکعب آب، در سدهای کشور وجود دارد

به گزارش ممتاز نیوز، علی‌اکبر محرابیان سه‌شنبه ۲۷ مهرماه در شورای هماهنگی مدیران صنعت آب و برق استان همدان، اظهار کرد: سال گذشته آبی که ۲۷ روز است از آن عبور کرده‌ایم، خشک‌ترین سال در ۵۲ سال گذشته بوده و شرایط سختی را تجربه کردیم.

محرابیان تصریح کرد: نسبت به ۵۰ سال گذشته ۳۷ درصد کاهش بارش داشتیم و در حالیکه امکان ذخیره سازی ۵۰ میلیارد متر مکعب آب را در سدهای کشور داریم در حال حاضر فقط ۱۸ میلیارد متر مکعب آب، در سدهای کشور ذخیره شده است.

وی با بیان اینکه در این شرایط باید آب در بخش‌های مختلف به نحو مطلوب تامین شود، ادامه داد: ۹۰ درصد آب در مصارف کشاورزی است که اگر با رعایت الگوی کشت و الگوی فصل، اقدام به کشت محصولاتی با مصرف کم آب داشته باشیم، می‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در ۲۰ سال گذشته مصرف آب سالانه از ۷۸ میلیارد متر مکعب به ۱۰۰ میلیارد متر مکعب رسیده و در حال حاضر، هشت شهر بزرگ، دارای تنش شدید آبی هستند که  همدان نیز جزو این هشت شهر است.

محرابیان ادامه داد: برای حل مشکل آب در همدان با همکاری قرارگاه خاتم، در دو فاز آب سد تالوار را به همدان، منتقل خواهیم همچنین استفاده از منابعی که به صورت اضطراری در همدان، آغاز شده باید تا قبل از فصل گرما، قطع شود.

وی خاطرنشان کذد: شاخص برخورداری استان همدان از آب شرب و فاضلاب، بیش‎‌تر از میانگین کشوری است و در موضوع فاضلاب، همدان باید الگویی برای سایر شهرها شود و حتی می‌توان از گاز متان خروجی تصفیه خانه با استفاده از توربین، برق تولید کرد.

وزیر نیرو با بیان اینکه تولید و مصرف برق در استان همدان، تراز است، گفت: ظرفیت خوبی در همدان وجود دارد و پیشنهاد من این است که همدان در حوزه انرژی تجدیدپذیر پیشرو شود.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.