۹۷ زن به پارلمان جدید عراق راه یافتند

دبیرخانه کابینه عراق امروز،‌ سه‌شنبه اعلام کرد، زنان ۹۷ کرسی پارلمان از مجموع ۳۲۹ کرسی را کسب کردند، یعنی ۲۹.۴ درصد در انتخابات پارلمانی که نتایج آن روز دوشنبه اعلام شد که بالاترین میزان و دستاورد محقق شده توسط زنان عراقی در تاریخ این کشور است.

۹۷ زن به پارلمان جدید عراق راه یافتند

به گزارش ممتاز نیوز، در بیانیه دبیرخانه هیئت دولت عراق آمده است، پیروزی نامزدهای زن در انتخابات پارلمانی زودهنگام گامی ضروری برای مشارکت سیاسی بانوان است به ویژه که نامزدهای پیروز نماینده و بیانگر صدای زنان عراقی در پارلمان خواهد بود.

«یسری کریم محسن»، مدیر اداره توانمندسازی زنان در دبیرخانه هیئت دولت عراق اظهار کرد: موفقیت این بانوان در راهیابی به پارلمان جدید، محصول و برآیند طبیعی تلاش‌های بانوان است که برای مشارکت فعال در عرصه سیاسی از خود شجاعت و پشتکار نشان دادند و نتایج این انتخابات به معنای پیروزی زنان عراقی و مایه افتخار برای همگان است.

محسن گفت: بر اساس تحلیل‌های اولیه از نتایج انتخابات، زنان عراقی موفق شدند ۹۷ کرسی پارلمانی به دست آوردند که ۱۴ کرسی بیشتر از سهمیه مخصوص زنان در پارلمان عراق است.

وی افزود: نتایج آرا نشان می‌دهد که ۵۷ زن با تکیه بر آرای بالای خود و بدون نیاز به سهمیه زنان موفق به پیروزی در انتخابات شده‌اند.

این مقام عراقی اظهار کرد: پیام واقعی زنان محدود به ورود به پارلمان نخواهد بود بلکه باید همه زنان به تلاش‌های خود برای مشارکت در مراحل مختلف فرایند سیاسی و تصمیم‌گیری ادامه دهند.

نتایج اولیه انتخابات عراق از دستیابی جریان صدر به ۷۳ کرسی، حزب تقدم به رهبری محمد الحلبوسی ۳۸ کرسی، فراکسیون دولت قانون ۳۷ کرسی حکایت دارد.

بر اساس قانون انتخابات عراق، شمار حوزه‌های انتخابیه ۸۳ حوزه است و هر حوزه بین ۳ تا ۵ کرسی دارد که حداقل یک کرسی متعلق به زنان است و سهمیه زنان در هر استان یک چهارم کرسی‌ها یا بیشتر خواهد بود.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.