۱۰ سبب دندان درد

گردآوری شده توسط گروه بهداشت و سلامت ممتاز نیوز


دندان درد یکی از شایع ترین مشکلات دندانی در تمام دنیاست. مهم ترین سبب مراجعه اشخاص به دندانپزشکان نیز همین مشکل است.


درد دندان

اگر از اشخاص سبب دندان درد را بپرسیم، بیشتر آن ها می گویند پوسیدگی دندان سبب درد دندان می گردد، اما در حقیقت دلایل بسیار دیگری نیز سبب درد دندان می شوند و شناخت آن ها به شما کمک می کند تا از بروز این درد جلوگیری کنید.

۱- پوسیدگی دندان: شایع ترین سبب دندان درد(اما نه فقط این)، پوسیدگی دندان است.

پوسیدگی های کوچک که فقط روی پوشش خارجی دندان (مینا) موثرند، معمولا دردی ندارند.

اما وقتی که پوسیدگی، مینای دندان را سوراخ می کند و به لایه داخلی دندان به نام عاج می رسد، دندان بسیار حساس و آسیب پذیر می گردد.

وقتی پوسیدگی پیشرفت کرد و به لایه های عمیق تر و داخلی تر دندان به نام پالپ رسید، درد شدید و تند و تیزی آغاز می گردد.

عفونت دندان پوسیده سبب مرگ پالپ دندان شده و آبسه (تجمع چرک) زیر ریشه دندان تشکیل می گردد.

بیماری پیشرفته لثه ای نیز سبب آبسه دندان می گردد.

عفونت و التهاب ناشی از آبسه دندان سبب بروز درد نبض دار و لرزشی می گردد. لذا به سختی متوجه می شوید که درد دندان سبب ناراحتی شما شده است.

۲- همه ما می دانیم که بیماری لثه سبب قرمزی، ورم و خونریزی لثه می گردد. اما بیماری پیشرفته لثه ای سبب درد دندان، حتی در دندان های سالم هم می گردد.

عفونت لثه سبب التهاب لثه و استخوان و در نتیجه بروز ورم، از بین رفتن استخوان اطراف دندان و درد کند و کمرنگی می گردد.

آبسه لثه که در مراحل پیشرفته بیماری لثه رخ می دهد (پریودونتیت) نیز سبب درد دندان می گردد.

گاهی وضعیت قرار گرفتن دندان عقل در لثه ناجور است، لذا یا نمی تواند خارج بیاید و یا بد شکل خارج می زند و سبب درد و عفونت دندانی می گردد

۳- افتادن از بلندی و یا تصادفات رانندگ، حوادث سبب ترک برداشتن یا شکستگی دندان می گردد که شما یا متوجه آن می شوید و یا نمی شوید.

در این حوادث وقتی که خط ترک خوردگی دندان به پالپ آن (اعصاب) برسد، سبب بروز درد شدیدی در دندان می گردد.

حتی اگر خط ترک خوردگی دندان بسیار عمیق نباشد و به پالپ آن نرسد، تجمع پلاک دندان و میکروب ها در شکاف ترک سبب پوسیدگی دندان و دندان درد می گردد.

۴- گاهی اوقات ممکن است دچار دندان درد شوید، در حالی که اثری از ترک خوردگی و پوسیدگی دندان و بیماری پیشرفته لثه ای وجود ندارد. این درد می تواند ناشی از ترک مخفی دندان باشد که بسیار کوچک است و در عکسبرداری از دندان نیز معلوم نمی شود.

این مشکل را سندرم دندان ترک برداشته می گویند که در اثر بد جویدن غذاها، دندان قروچه (به هم ساییدن دندان ها)، آسیب دندان (مثل ضربه به دندان)، ضعیف شدن دندان در اثر پر کردگی وسیع و بزرگ و… اتفاق می افتد.

گاهی اوقات در طی عصب کشی دندان، ممکن است دندان در اثر فشار وارده به آن ترک بردارد.

چنین ترک دندانی سبب بروز درد شدید موقع جویدن غذا می گردد.

۵- دندان قروچه و به هم ساییدن دندان ها نیز سبب وارد آمدن فشار بسیاری روی بافت نگهدارنده دندان ها و در نتیجه بروز درد در دندان و حتی در مفاصل و عضلات فک صورت می گردد.

کج درآمدن دندان عقل

۶- دندان عقل نهفته نیز سبب درد دندان می گردد.وقتی دندان عقل، جای کافی در فک نداشته باشد سبب بروز درد می گردد. همچنین موقع خارج آمدن، روی دندان کناری فشار وارد می کند و سبب درد می گردد.

اگر دندان عقل به طور کامل خارج نیاید و کمی خارج بیاید، تمیز کردن آن سخت است.

رشد میکروب ها روی مواد غذایی جمع شده در این دندان سبب ورم و قرمزی لثه با درد منتشره می گردد (عفونت لثه).

گاهی هم وضعیت قرار گرفتن دندان عقل در لثه ناجور است (مثلا کج یا افقی است)، لذا یا نمی تواند خارج بیاید و یا بد شکل خارج می زند و سبب درد و عفونت دندانی می گردد.

اگر این مشکلات دندان عقل برطرف نشوند، سبب بروز عفونت های خطرناک و درد شدیدی می گردد.

۷- مسواک زدن غلط دندان ها و بیماری لثه سبب جدا شدن (عقب نشینی) لثه از دندان می گردد. این مشکل سبب روباز شدن ریشه دندان می گردد و دندان حساسیت بسیاری به سرما، گرما و غذاهای ترش پیدا کند. نوشیدنی های اسیدی نیز سبب فرسایش بیشتر ریشه دندان شده و حساسیت دندان بدتر می گردد.

۸- وقتی که دندان ها مرتب نیستند و کج و کوله اند، روی دندان ها فشار و نیروی ناجوری وارد می گردد و در نتیجه سبب التهاب اعصاب دندان ها و بروز درد می گردد.

۹- درمان های ارتودنسی (سیم گذاشتن دندان ها)، وقتی که سیم دندان تنظیم و یا محکم و سفت می گردد، سیم گذاری دندان ها (ثابت یا متحرک) اغلب برای مدت زمان کوتاهی سبب درد دندان ها می شوند.

۱۰- درد دندان می تواند در اثر مشکلی که مربوط به دندان و یا فک نیست، آغاز شود. تعدادی از بیماری ها در سایر قسمت های بدن می توانند سبب درد دندان شوند، به عنوان مثال در طی چرک کردن سینوس ها (سینوزیت)، فشار ناشی از سینوس ها سبب بروز درد در دندان های بالایی و عقب فک به سبب نزدیکی سینوس ها به این دندان ها می گردد.

به ندرت، درد دندان یا فک صورت علامتی از سکته قلبی است. همچنین درد عصب سه قلو می تواند سبب درد دندان شود که درد متفاوت شدید و تیزی در صورت است.

آیلار آرزوگران

بخش سلامت ممتاز


مطالب مرتبط:

۱۰ راه کاهش درد دندان در خانه

دندان‌تان درد می کند؟

چطور دندان‌درد را آرام کنیم؟

گاهی دندان‌درد، علامت سکته قلبی است

علت دندان درد

حساسیت دندان دردناک است

با خوردن بستنی دندان درد می‌گیرید؟

مشکلات دندانی در بارداری

چرا دچار حساسیت دندان می‌شویم؟

چرا باید نخ دندان بکشیم؟


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش سلامت
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.