۱۵ درصد مبتلایان به ام اس در ابتدای بیماری دچار افت بینایی می باشند

۱۴م آذر ،

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: بروز مشکلات و اختلالات بینایی در مبتلایان به ام اس شایع است به طوریکه حدود ۱۵ درصد این بیماران در ابتدای بیماری خود دچار افت بینایی می باشند.

سعید ترابیان زاده، متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:ام اس از مهمترین و شایعترین بیماری های مغز و اعصاب است که به ویژه در بین اشخاص جوان شیوع نسبتا بالایی دارد.

وی با بیان اینکه سبب دقیق بیماری ام اس تاکنون مشخص نشده است، تصریح کرد: البته بعضی از عوامل همچون عوامل ژنتیکی، محیطی، عفونت ها و بعضی از بیماری ها و نارسایی های زمینه ای می توانند در ارتباط با بروز ام اس یا تشدید آن تاثیر گذار باشند.

ترابیان زاده با اشاره به اینکه علائم بیماری ام اس می تواند بسیار متنوع باشد، افزود: یکی از مهمترین مسائل در خصوص ام اس، شناسایی علائم دقیق بیماری در مراحل ابتدایی و درمان زودرس آن است.

وی گفت: در واقع با شناسایی به موقع و درمان زودرس ام اس، کنترل بیماری آسانتر شده وخط تشدید علائم بیماری کاهش می یابد.

ترابیان زاده در خصوص علائم بیماری ام اس به ویژه در مراحل ابتدایی ابتلا تاکید کرد: بروز مشکلات و اختلالات بینایی در مبتلایان به ام اس شایع است به طوریکه حدود ۱۵ درصد این بیماران در ابتدای بیماری خود دچار افت بینایی می باشند.

وی یاد آور شد: همچنین حدود ۱۰ درصد اشخاص مبتلا به ام اس، دچار مشکل دو بینی به ویژه در ابتدای بیماری خود می باشند.

ترابیان زاده با اشاره به اینکه بروز اختلالات حسی و حرکتی در ابتدای بیماری ام اس نیز شایع است، خاطر نشان کرد: بر طبق مطالعات گوناگونی که تاکنون صورت نگرفته، اختلالات حسی و اختلال در راه رفتن و همچنین مشکلات جسمی در اندام های تحتانی و حتی فوقانی در مراحل آغازین بیماری ام اس شایع بوده و مبتلایان به این بیماری حداقل دچار یکی از علائم و عوارض فوق می باشند.

** معاینات دقیق عصبی در مبتلایان به ام اس ضروری است

این متخصص مغز و اعصاب در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: علائم بیماری ام اس ممکن است پس از گذشت چند روز برطرف شده و یا اینکه حتی در طی زمان طولانی نیز باقی مانده و فرد را دچار ناتوانی  و مشکل کند.

ترابیان زاده با بیان اینکه انجام معاینات دقیق عصبی در مبتلایان به ام اس ضروری است، تاکید کرد: با انجام دقیق و به موقع معاینات عصبی، احتمال باقی ماندن اختلالات در فرد مبتلا مشخص شده و در نتیجه با آگاهی بیشتری می توان درمان ها را پیگیری کرد.

وی یاد آور شد: اختلالات و ضعف حسی و حرکتی، نبود تعادل در اندام ها، مشکلات و اختلالات بینایی و مشکلات ادراری از جمله مهمترین اختلالاتی است که در طول بیماری ام اس با درجات و شدت متفاوتی بروز کرده و انجام معاینات عصبی می تواند شدت آنها را به درستی مشخص  کند.

ترابیان زاده افزود: متاسفانه به سبب اینکه سبب دقیق بیماری ام اس به درستی مشخص نیست، به همین سبب تاکنون درمان خاصی برای کنترل کامل بیماری کشف نشده است و درمان های موجود می توانند بیماری را تا حدودی کنترل کرده و خطر تشدید علائم و عوارض بیماری را کاهش دهند./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.