حذف دلالی‌ها با تبدیل نرخ “ارز مبادله‌ای” به ارز آزاد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

کارشناس بورس: آزادسازی نرخ مواد پتروشیمی کار کاملا درست و کارشناسی بوده است.

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در خصوص آزادسازی نرخ مواد پتروشیمی دربورس کالا گفت: از نظر من کار کاملا درستی بوده است زیرا بعد از این کار میزان تقاضا در بورس کالا به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت و قیمت‌ها بعد از یک اوج رو به کاهش گام برداشت و این نشان می‌دهد معاملاتی که پیش از این انجام می‌گرفت توسط دلالان انجام می‌شد.   
 
وی افزود: دلال‌ها تمایل داشتند مواد پتروشیمی را به قیمت مبادله‌ای بخرند و به قیمت ارز آزاد در بازار بفروشند.   
 
دارابی در خصوص حذف دلال‌ها از بازار سرمایه گفت: با حذف این دلال‌ها در روند معاملات ما شاهد کاهش تقاضا مواد پتروشیمی هستیم. الان تولیدکنندگان واقعی در بورس کالا می‌توانند اقدام به خرید کنند و دلال‌ها در حال اعتراض در خصوص افزایش قیمت‌ها می‌باشند.   
 
وی در ادامه افزود: تولیدکنندگان واقعی در حال خرید هستند و شرایط را مناسب می‌دانند به همین خاطر با حذف دلال‌ها تقاضا کاهش یافته و فقط متقاضیان واقعی در بازار وجود دارند.   
 
همایون دارابی تصریح کرد: باید در تمام اقتصاد سعی شود رانت‌های مشابه این موضوع حذف شوند و دلال‌ها کنار گذاشته شوند تا سود واقعی در اختیار تولید کنندگان قرار بگیرند و در جریان واقعی تولید بتوانند سود خود را ببرند و از طرفی هم تولید کنندگان پایین دستی هم بتوانند به صورت مطمئن به مواد پتروشیمی مورد نیازشان دست پیدا کنند.   
 
این کارشناس بورس گفت: تا پیش از این دلال‌ها با خریدهای گسترده در بورس کالا اجازه نمی‌دادند تولیدکنندگان صنایع پایین دستی بتوانند به مواد اولیه به صورت مناسب دست پیدا کنند اما در این چند روزه شاهد هستیم که با خروج دلال‌ها جریان خرید و فروش‌ها واقعی‌تر شده و شرایط خوبی بر بازار حاکم است.   
 
وی در خصوص مخالفت دلال‌ها با آزادسازی نرخ موادپتروشیمی گفت: دلال‌ها با ارز مبادله‌ای و ۲۲درصد رانت مواد را خریداری می‌کنند و آن‌ها را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند و سود بادآورده‌ای را به دست می‌آورند و از هر راهی استفاده می‌کردند تا بتوانند به این مواد دست پیدا کنند اما الان وضعیت این گونه نیست.   
 
دارابی کارشناس بورس در پایان افزود: اگر آمار معاملات را بعد از این تبدیل نرخ ارز مبادله‌ای به آزاد مشاهد کنید بسیاری از خریداران دلال در گذشته وجود داشتند که الان همگی حذف شده‌اند.

انتهای پیام/

— .

باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.