۱۶ اثر برگزیده جشنواره تئاتر دانشگاهی اجرای عمومی می شوند

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، ‘حمید مرادویسی’ روز دوشنبه در دومین نشست رسانه ای پانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران گفت: از میان ۱۶ اثر انتخابی برای اجرای عمومی،‌ چهار نمایش با حمایت خانه هنرمندان و با قرارداد گیشه در تالار انتظامی این مجموعه و ۱۲ نمایش نیز در دو سالن تالار مولوی عمومی می شوند.

وی ادامه داد: در بخش بین الملل جشنواره تئاتر دانشگاهی نیز ۳۹ اثر به دبیرخانه ارسال شد که در نهایت دو اثر از ایتالیا و ‌فرانسه برای حضور در بخش مسابقه صحنه ای، یک اثر از کشور تونس برای حضور در بخش بیداری اسلامی و یک اثر از آلمان در بخش تئاتر محیطی این رویداد انتخاب شدند.

مرادویسی درباره بخش مدرسان این جشنواره خاطرنشان کرد: از میان ۱۹ اثر بازبینی شده، نمایش های ‘مثل سگ’ به کارگردانی حسن معجونی، ‘بام تهران’ به کارگردانی سیامک صفری، ‘زوج ناجور’ به کارگردانی مهدی گلیج و ‘بداهه گویی آلما’ به کارگردانی بهنام تشکر به جشنواره راه یافتند که نمایش ‘مثل سگ’ با پایان جشنواره، اجرای عمومی خود را آغاز خواهد کرد.

وی ادامه داد: همچنین در بخش ‘رادیو تئاتر’، از میان ۶۹ اثر ارسالی، ۱۱ نمایش از تهران و دو نمایش از شهرستان ها با نظر هیات داوران برای این بخش انتخاب شدند.

دبیر پانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران با بیان آنکه در بخش مسابقه نمایشنامه نویسی این جشنواره با نام جایزه ‘اکبر رادی’، با آثار فوق العاده ای رو به رو بودیم گفت: هیات داوران در این بخش معتقد بودند که با وجود چنین استعدادهایی، چشم انداز روشنی برای آینده نمایشنامه نویسی کشور متصور است.

وی ادامه داد: در کنار قدرت آثار تولید شده در بخش نمایشنامه نویسی، با افت فاحشی در کیفیت آثار راه یافته به بخش پایان نامه های دانشجویی رو به رو بودیم و امیدواریم با هشدارهایی که در این زمینه به مسوولان و مدیران دانشکده های نمایشی داده ایم، در آینده نزدیک بار دیگر شاهد تقویت و اهمیت موضوع پایان نامه در آثار دانشجویان تئاتر کشور باشیم.

مرادویسی همچنین به بزرگداشت سه پیشکسوت هنر نمایش در مراسم اختتامیه پانزدهیم جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران اشاره کرد و گفت: ‘حمید سمندریان’ در بخش کارگردانی، ‘مجید سرسنگی’ در بخش مدرسان تئاتر و ‘خسرو فرخ زادی’ پیشکسوت عرصه نمایشنامه نویسی رادیو، هنرمندانی هستند که در این مراسم مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

در ادامه این نشست، دبیر علمی و مسوول بخش پژوهش ها و انتشارات جشنواره تئاتر دانشگاهی گفت: همزمان با برگزاری این جشنواره سه کتاب ’۵۰ کارگردان کلیدی تئاتر’ به قلم ‘شومیت تیر’ و ‘ماریا چیت سوا’ و ترجمه محمد سپاهی و معصومه زمانی، ‘تئاتر محیطی’ به قلم ‘ریچارد شکنر’ و ترجمه آزاده گنجه و ‘مجموعه مقالای درباره تئاتر مستند’ با گردآوری و تنظیم محمد منعم به چاپ خواهد رسید و به عنوان منابعی مرجع در هنر نمایش در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت.

‘امین عظیمی’ ادامه داد: در بخش مسابقه پژوهشی برخلاف سال های گذشته با استقبال خوبی از طرف دانشجویان بویژه دانشجویان مقطع دکترای تئاتر در شاخه پژوهش هنر و مطالعات تئاتر رو به رو بودیم بطوری که از میان ۷۶ اثر ارسال شده به دبیرخانه، ۲۲ مقاله با تفکیک ۱۴ مقاله مربوط به دانشجویان دکترا و هشت مقاله به سایر مقاطع تحصیلی برای حضور در این بخش انتخاب شدند.

وی از انتشار کتاب راهنمای جشنواره و پنج شماره نشریه روزانه جشنواره با همت ‘هادی جاودانی’ خبر داد و گفت: در این دوره از جشنواره دانشجویی، چهار کارگاه ‘تئاتر محیطی’ با سرپرستی آزاده گنجه، ‘نقش تکنولوژی در نمایش پرفورمنس’ به سرپرستی ‘والنتینو والنتینی’ از ایتالیا، ‘رادیو تئاتر’ به سرپرستی ایوب آقاخانی و ‘تئاتر شورایی’ به سرپرستی علی ظفر قهرمانی نژاد برگزار می شود.

پانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران از ۲۳ تا ۳۰ اردیبهشت ماه در تهران برگزار می شود.

فراهنگ ** ۹۲۶۶ ** ۱۰۷۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۱۸۵۶۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.