۱۸ هزار نفر در کشور در انتظار دریافت عضو هستند

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، محمدرضا مسجدی عصر پنجشنبه در نهمین همایش نفس ویژه بزرگداشت پیوند اعضا در دانشگاه علوم پزشکی گفت: اکنون از لحاظ پیوند کلیه در کشور به روز هستیم و هیچ بیماری در انتظار دریافت کلیه نیست.

وی یادآورشد: این در حالی است که بیماران بسیاری در انتظار دریافت قلب و پانکراس هستند.

مدیرعامل جمعیت حمایت از پیوند اعضا با بیان اینکه پیوند عضو باید از بیماران مرگ مغزی انجام شود، تاکید کرد: سخت ترین پیوندها، پیوند ریه و پوست در سطح وسیع است و ۱۶ تیم پزشکی برای عمل یک پیوند ریه باید حضور داشته باشند.

مسجدی ادامه داد: تمامی پیوندها در کشور انجام می شود و تمام توانمندی های ویژه در خارج از کشور در ایران نیز وجود دارد.

وی توضیح داد: وزارت بهدشت و درمان و خیرین، کمک های بسیار زیادی را در زمینه پیوند عضو انجام دادند اما هنوز تا رسیدن به رقم ایده آل پیوند عضو فاصله زیادی داریم.

مدیرعامل جمعیت حمایت از پیوند اعضابا بیان اینکه ۱۰ تا ۲۵ درصد بیماران نیازمند به پیوند اعضا به دلیل نرسیدن به موقع عضو جان خود را از دست می دهند، یادآور شد: باید فرهنگ انجام این کار برای تمام خانواده ها به ویژه خانواده هایی که یکی از اعضای آنان دچار مرگ مغزی شده، نهادینه شود.

مسجدی درباره دارندگان کارت اهدای عضو در کشور تاکید کرد: تا این لحظه بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر برای دریافت کارت اهدای عضو ثبت نام کرده اند.

مدیرعامل جمعیت حمایت از پیوند اعضا ورود به سایت اهدای عضو و مراجعه مستقیم به واحد های پیوند اعضا را از مهمترین روش های عضو گیری بیان کرد و گفت: ما تلاش می کنیم تا درخواست اهدای عضو بر روی کارت یا گواهینامه های رانندگی نیز درج شود.

وی تاکید کرد: راهنمایی و رانندگی برای درج درخواست اهدای عضو بر روی گواهینامه های رانندگی قول مساعد داده وبا انجام این کار به آسانی می توانیم افرادی که دچار مرگ مغزی شده اند را شناسایی و پیوند عضو را هرچه سریع تر انجام دهیم.

مدیرعامل جمعیت حمایت از پیوند اعضا با بیان اینکه پیوند عضو یک کار فرهنگی است اضافه کرد: این کار برای نخستین بار در سال ۸۴ در بیمارستان مسیح دانشوری آغاز شد.

اجتمام **۹۱۳۴*۱۵۹۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۳۸۰۴۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.