۲ لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی به جای یک لیتر بنزین ۱۰۰ تومانی

درحالی که چندی پیش مقامات شرکت نفت از سوختن بنزین‌های ۱۰۰تومانی کارت‌های سوخت خبرداده بود، روز گذشته رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت ضمن رد این خبر اظهارداشت: بنزین‌های ۱۰۰ تومانی به نحو احسن‌ تبدیل می‌شوند یعنی این بنزین‌ها در یک وضعیتی قرار می‌گیرد که برای مصرف کننده همان ارزش بنزین ۱۰۰ تومانی را خواهد داشت و این امر یک فرمول دارد بدین ترتیب که پس از اردیبهشت ماه سهمیه بنزین‌های ۱۰۰تومانی ضرب در دو می شودو سهمیه موجود به قیمت ۴۰۰تومان عرضه می‌شود.
به گزارش «جوان»، اگرچه مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران طی اولتیماتومی از دارندگان سهمیه بنزین ۱۰۰ تومانی خواسته بود تا پایان اردیبهشت ماه نسبت به مصرف سهمیه ذخیره شده در کارت‌های هوشمند سوخت خود اقدام کنند اما روز گذشته رویانیان اعلام کرد، بنزین‌های ۱۰۰تومانی باقی مانده درکارت سوخت، سوخت نمی‌شود بلکه تبدیل می‌شود.
محمد رویانیان در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: همانطور که دفتر ریاست جمهوری اعلام کرده اعداد و ارقامی در رابطه با قیمت بنزین اعلام شده، اعداد غیرواقعی است. وی خاطرنشان کرد: هماهنگی‌های بین مجلس و دولت در حال شکل‌گیری است تا تصمیم خیلی خوب و منطقی در این رابطه گرفته شود،‌ البته طبق قانون حداقل سالی ۲۰ درصد مجلس اجازه داده که قیمت افزایش پیدا کند ولی هنوز این افزایش قیمت اعمال نشده است. رویانیان اظهار داشت: چند وقت پیش شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خبری را در مورد بنزین‌های ۱۰۰ تومانی منتشر کرد که در این رابطه واقعاً بد عمل شد و مردم نگران شدند و احساس کردند که بنزین‌های ۱۰۰ تومانی آنها می‌سوزد، در حالی که اینطور نیست.
وی با بیان این مطلب که بنزین‌های ۱۰۰ تومانی مردم که در کارت‌هایشان مانده نمی‌سوزد، افزود: به اطلاع مردم می‌رسانم این بنزین‌های ۱۰۰ تومانی به نحو احسن‌ تبدیل می‌شوند یعنی این بنزین‌ها در یک وضعیتی قرار می‌گیرد که برای مصرف کننده همان ارزش بنزین ۱۰۰ تومانی را خواهد داشت.
. براساس این گزارش به نظر می‌رسید مسئولان شرکت نفت انتظارداشتند با انتشار آخرین اولتیماتوم مصرف بنزین ۱۰۰تومانی، دیگر چنین سهمیه‌ای درکارت‌ها باقی نماند ولی با این حال عده‌ای ترجیح دادند بنزین‌های ۱۰۰تومانی را مصرف نکنند تا ببینند دولت با این بنزین‌ها چه می‌کند، از سویی دیگر درحدفاصل این اولتیماتوم تاکنون مصرف بنزین درکشور افزایش یافته که این امر به خودی خود اتلاف منابع را درپی داشته است.
بنزین ۲ نرخی از اول خرداد
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در نشست خبری روز گذشته گفت: چنانچه دارندگان بنزین ۱۰۰تومانی تا پایان اردیبهشت ماه نسبت به مصرف سهمیه خود اقدام نکنند، هر لیتر سهمیه ۱۰۰ تومانی ذخیره شده در کارت‌های سوخت به دو لیتر سهمیه ۴۰۰ تومانی تبدیل می‌شود.
جلیل سالاری با اشاره به اینکه از اول خرداد بنزین به دو شیوه نیمه یارانه‌ای و آزاد عرضه می‌شود، خاطرنشان کرد: دارندگان سهمیه ۱۰۰ تومانی که ترجیح می‌دهند سهمیه خود را تا پایان اردیبهشت ماه استفاده نکنند، باید در فاصله روزهای پنجم تا بیست و پنجم خردادماه سال جاری حتماً یکبار اقدام به سوختگیری ‌ کنند تا با اعلام تراکنش سهمیه ۱۰۰ تومانی آنها به ۴۰۰ تومانی تبدیل شود. وی تصریح کرد: هم اکنون در مجموع حدود ۶۰ میلیون لیتر بنزین ۱۰۰ تومانی در کارت‌های هوشمند وسایل نقلیه ذخیره شده است.
سالاری اظهار داشت: از ابتدای امسال، به طور میانگین روزانه۳/۰ میلیون لیتر بنزین ۱۰۰ تومانی در جایگاه‌های کشور مصرف شده ‌ که این میزان هم اکنون به روزانه ۷/۱ میلیون لیتر افزایش یافته است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران خاطرنشان کرد: در صورتی که هرگونه برنامه‌ریزی برای محدودیت سهمیه بنزین ۴۰۰ تومانی وجود داشته باشد، از قبل اطلاع‌رسانی‌های لازم به مردم انجام خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه در سال‌های ۸۷ و ۸۸ تعدادی کارت سوخت موقت صادر شده است که هم اکنون کمتر از ۶ میلیون لیتر سهمیه بنزین ۱۰۰ تومانی در این کارت‌ها ذخیره شده است، اظهار کرد: تعداد این کارت‌ها بسیار محدود است و سهمیه بنزین ۱۰۰ تومانی موجود در آن، تنها تا پایان اردیبهشت قابل استفاده خواهد بود و پس از آن این سهمیه قابل عرضه نیست.
پیشنهاد نهایی بنزین ۵۰۰ تومانی در فاز دوم هدفمندی روی میز دولت
یک منبع آگاه گفت: دولت در نوع مدل اجرای افزایش قیمت بنزین در گام دوم هدفمندی به جمع بندی نهایی رسیده و پیشنهاد بنزین نیمه یارانه‌ای ۴۸۰ تا ۵۰۰ تومانی در دست بررسی نهایی است. این منبع آگاه در گفت وگو با فارس با اشاره به اینکه مدل قیمت گذاری بنزین برای فاز دوم هدفمندکردن یارانه‌ها به تصویب دولت رسیده است، گفت: براساس مدل پیشنهادی و براساس نوع ساختار موجود در کارت‌های سوخت مقرر شده است تا سهمیه بنزین ۱۰۰ تومانی به طور کلی حذف و به سهمیه بنزین ۴۰۰ تومانی تبدیل شود.
‌این منبع مطلع خاطرنشان کرد: در ابتدا دولت قصد داشت تا قیمت بنزین نیمه یارانه‌ای را ثابت نگه دارد و قیمت بنزین آزاد را افزایش دهد اما پس از بررسی‌های کارشناسانه مقرر شد تا بنزین نیمه یارانه‌ای نیز افزایش قیمت محدودی داشته باشد که براساس مصوبه مجلس حداکثر تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بنزین آزاد نیز در گام دوم هدفمندی قرار است به سقف خود برسد، به طوری که در گام سوم دیگر شاهد افزایش قیمت بنزین آزاد نخواهیم بود.

 


جوان آنلاین – آخرین عناوین اقتصادی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.