۲۰ درصد پروتیئن کشور توسط عشایر تولید می شود

رییس سازمان امور عشایر ایران گفت: عشایر به عنوان یکی از مصادیق تولید کننده ملی، نمونه بارز عملیاتی شدن شعار تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی محسوب می‌شوند.

جهانشاه صدیق در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: عشایر با سهم ۲۵ درصدی از دام کشور، ۲۰ درصد پروتیئن و ۳۵ درصد صنایع کشور و در اختیار داشتن یک سوم از مراتع کشور به نوعی نشان دهنده یک تولید کننده واقعی هستند.

وی تصریح کرد: برنامه‌های سازمان عشایر در ابتدای برنامه چهارم حول محور توسعه اشتغال در مناطق عشایری و افزایش درآمد بوده است.

صدیق ادامه داد: برای دسترسی به این هدف علاوه بر اینکه عشایر فعالیت اصلی دامداری را دارند در مناطق مختلف عشایری که جوابگو مشاغل دیگر مانند زراعت، باغداری، پرورش زنبور عسل، ماهی و توسعه صنایع دستی است را جزو فعالیت‌های خود قرار دهند.

وی گفت: در طول برنامه چهارم، توسعه مشاغل در حوزه عشایری فراهم شده است و در همه مناطق کشور از جمله ۲۶ استان علاوه بر دامداری سعی شده بسترها برای سایر مشاغل فراهم شود.

رییس سازمان امور عشایر ایران خاطر نشان کرد: در دو سال گذشته بیشتر تمرکز برروی مطالعه موردی استان‌ها بوده که در حال حاضر این مطالعات راهبردی در سطح مناطقی از کشور به پایان رسیده است.

صدیق با اشاره به نقش موثر عشایر در تولید مواد غذایی کشور تاکید کرد: عشایر در این بخش نیازمند تسهیلات هستند و در حال حاضر صندوق توسعه کشاورزی استان‌ها در این بخش فعال است.

وی گفت: این برداشت که عشایر موجب صدمه به مرتع می‌شوند اشتباه است زیرا عشایر با توجه به آموزشی که می‌بیند و اطلاعات تجربی که دارند به عنوان حافظین مرتع می‌باشند.

او با تاکید بر توسعه بیشتر بخش صنایع دستی عشایری افزود: باید کاستی‌های بخش صنایع دستی برطرف شود تا شاهد حضور بیشتر عشایر در این بخش باشیم.

صدیق درباره بحث بیمه عشایر یادآور شد: بیمه دام و تامین اجتماعی عشایر توسط دولت فراهم شده است که بستگی به استقبال آنان در این بخش دارد.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۲۰ درصد عشایر و ۲۵ درصد دام عشایر در کشور بیمه هستند که برای افزایش این میزان نیازمند فرهنگ‌سازی و تشویق این جامعه هستیم و این درحالی است که دولت آمادگی این را دارد به طور ۱۰۰ درصد این بیمه را انجام دهد.

دام و طیور

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.