۲۵ درصد برق کشور صرف روشنایی‌های مصنوعی می‌شود

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/نخستین کنفرانس آلودگی نوری با هدف اطلاع‌رسانی از پیامدهای این پدیده مخرب به میزبانی شرکت توزیع برق استان یزد برگزار شد.

به گزارش ممتاز (BanaNews.ir) علیرضا احمد یزدی معاون دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین شرکت توانیر در این همایش کنترل آلودگی نوری و حفظ انرژی را وظیفه مسئولان و مردم دانست و عنوان کرد: روشنایی‌های مصنوعی در محیط زندگی ما به طور میانگین ۲۵ درصد سهم مصرف برق کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: سالانه ۵۰۰ هزار میلیون کیلووات ساعت برق صرف تبدیل به روشنایی شده است که این رقم بدون در نظر گرفتن تلفات در شبکه است.

احمدیزدی صرفه‌جویی را عامل کاهش آلودگی زیست محیطی دانست و گفت: در کشور ایران به ازای هر یک کیلووات ساعت معادل ۷۰۰ گرم گازهای آلاینده وارد محیط شده و استفاده از نور طبیعی روز بهترین راهکار برای صرفه جویی در مصارف روشنایی بشمار می‌رود.

 

وی به اقدامات شرکت‌های زیر مجموعه شرکت توانیر برای کاهش آلودگی نوری اشاره و خاطرنشان کرد: ‌از آغاز طرح جایگزینی لامپ کم مصرف با لامپ رشته‌ای، یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون شعله لامپ کم مصرف در بین مردم سراسر کشور توزیع شده که با جایگزین کردن آن سه هزار و ۳۰۰ گیگا ساعت در مصرف برق صرفه‌جویی شده است.

معاون دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر جمع آوری یک میلیون و ۵۰۰ هزار شعله لامپ پرمصرف واحدهای تجاری را یادآور شد و درخصوص سهم روشنایی معابر درمصرف کشور گفت: تامین روشنایی معابر در کشور ۱٫۹ درصد سهم استفاده از انرژی برق را به خود اختصاص داده که پیش از این و قبل از سال ۹۱، این عدد معادل ۵ درصد کل انرژی مصرفی بوده است.

وی فرهنگ‌سازی استفاده از لامپ‌های LED و فوق کم مصرف را ضروری خواند و افزود: برای کاهش پیک بار تابستان آینده نیازمند اطلاع رسانی وفرهنگ سازی وسیع در این عرصه خواهیم بود.

محمدرضا صحتی – مدیرعامل شرکت توزیع برق یزد – نیز در سخنانی، تشریح واژه آلودگی نوری در اذهان عمومی، تبیین ارتباط آلودگی نوری با مقوله اسراف انرژی و جلب مشارکت عموم برای بازگرداندن آسمان زیبای پرستاره را از اهداف اولین کنفرانس آلودگی نوری در یزد بیان کرد.

وی توجه به آلودگی نوری و مصرف بهینه انرژی و ساماندهی نورپردازی در شهرها را اقدام اول برای مبارزه با آلودگی نوری برشمرد و گفت: آلودگی نوری بر بهداشت و سلامت جامعه و کیفیت آسمان تاریک در شب اثر گذاشته و رصد ستارگان و صنعت توریسم را دچار مشکل می‌کند.

صحتی تاثیر مخرب آلودگی نوری برمحیط زیست را متذکر شد و اخطار داد؛ استفاده از روشنایی‌های غیر استاندارد در معماری‌ها امنیت شهری و سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد.

این مقام مسئول در صنعت برق، تاثیر آلودگی نوری بر حیات‌وحش را نیز یادآوری کرد و به تشریح عملکرد کمیته استانی رفع آلودگی نوری پرداخت و خاطرنشان کرد: جمع آوری بیش از ۳۰ هزار شعله لامپ‌های پرمصرف در بخش تجاری و جایگزینی با لامپ کم مصرف، توزیع بیش از ۳۵ هزار شعله لامپ ال ای دی تزئینی به صورت یارانه‌ای بین ادارات و هیات‌های برگزاری جشن‌ها و مناسبت‌ها، بررسی و اجرای بعضی موارد طرحهای نوین روشنایی معابر با رویکرد کاهش آلودگی نوری در استان یزد، مهمترین اقدامات این کمیته بوده است.

محمد میرشمس، دبیر این کنفرانس اعلام کرد: از بین ۲۴ مقاله پذیرفته شده در این کنفرانس هفت مقاله برتر انتخاب و توسط نویسندگان مقاله ارائه شد.

وی بهترین راه حل برای کاهش آلودگی نوری را نورپردازی صحیح معابر و خیابان‌ها دانست و گفت: نورپردازی صحیح بدین معناست که با صرف حداقل انرژی، روشنایی و امنیت کافی را در معابر تأمین کنیم.

بنانیوز – ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.