۲۹ اسفند و ملّی شدن صنعت نفت برگ زرین تاریخ ایران است/ ضرورت احاطه هر کشور بر ثروت‌های ملّی

۲۸م اسفند ،

یک حقوقدان بین‌المللی گفت: منابع ملّی ایران با حرکت خودجوش مردم در ۲۹ اسفند سال ۱۳۲۹ به کشور بازگردانده شد و این روز در صفحات تاریخ می‌درخشد.

“یداله عسگری” در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، در مورد روز ملّی شدن صنعت نفت، اظهار داشت: یکی از اصول پذیرفته شده در حقوق بین‌الملل بحث حاکمیت ملی بر منابع و ثروت‌های ملی است.

این حقوقدان بین‌المللی ادامه داد: ملت ایران سال‌ها تحت سیطره رژیم شاهنشاهی بخش عظیمی از ثروت‌های خدادای خود را از دست داده بودند، بنابراین باید تلاش می‌کردند تا این ثروت‌های ملّی به کشور بازگردد.

وی با بیان این که ملّی شدن صنعت نفت ایران یک واقعه تاریخی بی نظیر است، اظهارداشت: پس از وقوع این مساله بسیاری از کشورهای تحت سیطره انگلیس و سایر کشورهای استعماری به تاسی از این حرکت ملت ایران جویای حقوق خود در زمینه منابع طبیعی شدند.

عسگری تصریح کرد: احاطه بر ثروت‌های ملّی در حقوق بین‌المللی به عنوان حق حاکمیت مشروع ملت‌ها در نظر گرفته شده و هیچ کشوری نمی‌تواند به دلخواه خود این حق مشروع را نقض کند.

این حقوقدان بین‌المللی خاطرنشان کرد: منابع ملّی ایران با حرکت خودجوش مردم در ۲۹ اسفند سال ۱۳۲۹ به کشور بازگردانده شد و این روز در صفحات تاریخ می‌درخشد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.