۳ابزار جدید مالی در چند قدمی بازار سرمایه

بینا- صکوک منفعت و استصناع در کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار بررسی و مقرر شد این اوراق در بازار سرمایه منتشر شود. در عین حال کمیته فقهی با شرایط خاصی موضوع وقف سهام را تایید کرد.
به گزارش بینا از بازار سرمایه، مجید پیره، کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص آخرین ابزارهای مالی در دست بررسی کمیته فقهی این سازمان گفت: این کمیته موظف به بررسی ابعاد شرعی و فقهی معاملات رایج و معاملات جدیدی است که در بورس اجرایی می شود. به موجب این هدف باید معاملات جدیدی که مطرح می شوند، یا معاملاتی که قرار است به صورت قطعی در بورس اجرایی شوند، به تایید کمیته فقهی برسند.
وی با اشاره به اینکه صکوک منفعت و صکوک استصناع دو الگو از الگوهای صکوک هستند، ابراز داشت: قرار است این دو صکوک به صورت قطعی و مشخص در بورس اوراق بهادار منتشر شوند.
پیره ادامه داد: در کمیته فقهی سازمان بورس بحث وقف سهام نیز مورد بررسی قرار گرفت که کمیته با شرایط خاصی موضوع وقف سهام را تایید کرد.
آشنایی با صکوک استصناع و منفعت
کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه استصناع الگوی جدیدی برای صکوک است، اظهار داشت: این ابزار در برخی از کشورهای دنیا مانند مالزی، بحرین و قطر منتشر شده و در بازار ما هم در آینده نزدیک منتشر می شود.
پیره خاطرنشان کرد: صکوک استصناع یک ابزار شرعی مالی اسلامی برای تامین مالی فعالیت های ساخت و ساز و پروژه های ساختمانی و همچنین پروژه هایی که نیاز به نقدینگی کلان دارند، است.
وی با اشاره به اینکه می توان با انتشار صکوک استصناع این پروژه ها را تامین مالی کرد، افزود: کمیته فقهی بحث صکوک استصناع را سال ۸۷ هم در دستور کار خود قرار داد و مصوبه ای در زمینه صادر کرد. اما با توجه به اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار الگوی جدیدی از انتشار صکوک استصناع را در نظر گرفت، الگوی جدید در کمیته فقهی بحث و تایید شد.
کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: در کمیته فقهی یک الگوی جدیدی از صکوک به نام صکوک منفعت نیز بررسی می شود.
وی تصریح کرد: صکوک منفعت یک الگوی جدید برای صکوک است که از طریق آن سرمایه گذاران و افرادی که از طریق بازار سرمایه، سرمایه خود را وارد چرخه تولید کشور می کنند، مالک آتی یک پروژه می شوند.
پیره توضیح داد: بعد از اینکه پروژه به مرحله بهره برداری برسد، منافع آن پروژه برای مدت زمان معینی در اختیار سرمایه گذاری که با سرمایه نقدی خود وارد کار ساخت می شود، قرار دارد.

تفاوت صکوک منفعت و استصناع
وی در پاسخ به این سوال که چه تفاوتی میان صکوک منفعت و استصناع وجود دارد، گفت: سرمایه گذارانی که در صکوک استصناع سرمایه گذاری می کنند، مالک خود آن پروژه می شوند، اما در صکوک منفعت مالک خود پروژه نمی شوند، بلکه مالک منفعت آن پروژه هستند.

بررسی ابزارهای بورس انرژی در کمیته فقهی
کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بورس انرژی یک بورس جدید است، گفت: مراحل راه اندازی و تاسیس آن انجام شده و این بورس در آینده نزدیک فعالیت خود را آغاز می کند.
وی ادامه داد:  در خصوص بورس انرژی این موضوع مطرح می شود که معاملاتی که قرار است در آن انجام شود از نظر شریعت اسلام صحیح است یا خیر که برای تایید شرعی بودن معاملات، کمیته فقهی وارد کار می شود.
پیره با اشاره به اینکه معاملات بورس انرژی دو دسته هستند، ابراز داشت: دسته نخست معاملاتی هستند که به تایید کمیته فقهی بورس رسیده اند و کمیته پیش از این نظر مثبت خود را اعلام کرده و نیازی به طرح دوباره در کمیته ندارند. اما معاملات جدیدی که انجام می شوند و هنوز به تایید کمیته فقهی نرسیده است حتما برای تایید در کمیته فقهی سازمان بورس بررسی خواهد شد.
وی تاکید کرد: هم اکنون در کمیته فقهی منتظر هستیم تا نوع معاملات در این بورس قطعی و ابلاغ شود تا کمیته این موارد را از لحاظ شرعی بررسی کند.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.