۳۰ دلار هزینه تولید هر بشکه نفت ایران

مشاور مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: هزینه تولید یک بشکه نفت در ایران ۷ دلار است که می‌تواند در آینده به ۳۰دلار یا بیشتر افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری فارس غلامرضا منوچهری در کنفرانس تحول نظام توسعه و بهره‌برداری بالا دست صنعت نفت، با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد ارزش کل زنجیره نفت و گاز به بخش بالا دست تعلق دارد، گفت: ذخایره مجموع نفت و گاز کشور ۳۵۵ میلیارد بشکه معادل نفت خام و در رتبه اول جهانی قرار دارد و هنوز نزدیک به ۸۰ درصد بخش قابل استحصال منابع بهره‌برداری نشده است، اگرچه روز به روز فرآیند تولید و استحصال ذخایر پیچیده‌تر می‌شود.

وی افزود: هزینه تولید یک بشکه نفت در ایران ۷ دلار است که در آینده افزایش خواهد یافت، چرا که فعلا بر اساس ضریب بازیافت اولیه نفت برداشت از مخازن انجام می‌شود؛ هزینه تولید نفت می‌تواند به ۳۰دلار یا بیشتر افزایش یابد.

 رئیس کنفرانس تحول نظام توسعه و بهره‌برداری بالا دست صنعت نفت اضافه کرد: از طرفی تولید نفت و گاز باید افزایش بیابد و از طرف دیگر سرمایه‌گذاری برای تولید نیز به ازای هر واحد تولید افزایش می‌یابد و به همین دلیل به حجم کلانی از منابع برای سرمایه‌گذاری در این عرصه مورد نیاز خواهد بود.

وی به سه رکن عمده که ۵۰ درصد GNP کشور را در آینده به خود اختصاص می‌دهد، اشاره کرد و گفت: رکن اول آن است که سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد حاصل از صادرات نفت است که با افزایش تولید در دهه آینده پیش‌بینی می‌شود با فرض ثبات قیمت‌های فعلی نفت درآمد ما به ۱۸۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

منوچهری رکن دوم را مصرف داخل دانست و اضافه کرد: ارزش مصرف داخل منابع هیدروکربن ۱۵۰ میلیارد دلار است که حتی در صورت مدیریت خوب مصرف در ۱۰ سال آینده به ۲۲۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

مدیرعامل سابق پتروپارس به هزینه‌های تولید انرژی به عنوان رکن سوم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هزینه بهره‌برداری و حفظ تولید نفت ۱۰ میلیارد دلار است و در توسعه میادین نیز ۲۰ میلیارد دلار سالانه هزینه می‌شود اما طی ۱۰ سال آینده هزینه سالانه صیانت از تولید نفت و توسعه میادین به ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید که ۵۰ میلیارد دلار برای صیانت از تولید و بهره‌برداری و ۵۰ میلیارد دلار برای توسعه مورد نیاز خواهد بود.

وی افزود: معنای این ۱۰۰ میلیارد دلار حجم وسیعی از فعالیت‌های مرتبط است که به صدها یا هزاران شرکت برای پیش بردن آن نیاز خواهیم داشت و این حجم کار از بدنه بروکراتیک(حجیم اداری) دولت بر نمی‌آید.

منوچهری اضافه کرد: ۸۰ درصد این فعالیت‌ها باید در داخل کشور انجام شود در حالیکه در حال حاضر این نسبت برقرار نیست.

وی اظهار داشت: در قانون برنامه پنجم درباره ایجاد شرکت های نفت خصوصی و در قانون جدید نفت درباره مجوز قراردادهای مشارکت در تولید در میادین مشترک سخن گفته شده است که یک پتانسیل بسیار خوب محسوب می‌شود.

مشاور مدیرعامل شرکت ملی نفت تصریح کرد: یکی از برکات تحریم فراهم شدن امکان فعالیت بخش خصوصی در نفت است که بخش خصوصی نیز باید این فرصت را درک کرده و غنیمت شمرد.

به گزارش فارس، رقمی که منوچهری برای هزینه تولید هر بشکه نفت ذکر کرده با ارقامی که برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت برای تولید نفت در دریا و خشکی اعلام می‌کند تفاوت دارد. برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت هزینه تولید هر بشکه نفت در خشکی را ۳ و در دریا ۵ دلار می‌داند. اگرچه منوچهری نیز به احتمال خطای ارقام اعلام شده اذعان کرد.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.