۴۰ درصد ثروت در اختیار ۱ درصد/ بی‌عدالتی آینده آمریکا را تهدید می‌کند

به گزارش خبرنگار مهر، جوزف استیگلیتز برنده نوبل اقتصاد و استاد اقتصاد دانشگاه کلمبیا در کتاب اخیر خود با عنوان “بهای نابرابری” که توسط انتشارات نورتون منتشر شده به بررسی موضوع نابرابری در جهان کنونی پرداخته است.

پروفسور استیگلیتز در خصوص اهمیت بحث نابرابری و محورهای اصلی کتاب خود به خبرنگار مهر گفت: یک بحث مهم این است که چگونه وجود نابرابری و تقسیمات نابرابر در جوامع آینده این جوامع را تهدید می‌کنند.

وی تصریح کرد: در این اثر استدلالهایی در خصوص دور باطل رشد نابرابری در آمریکا نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

این اقتصاددان معاصر تأکید کرد: باید توجه داشت که در آمریکا دور باطلی از رشد نابرابری وجود دارد. تنها یک درصد از جمعیت این کشور ۴۰ درصد از ثروت ملی این کشور را در اختیار دارند.

مؤلف “بهای نابرابری” در ادامه یادآور شد: در حالی که این اقلیت از مراقبتهای بهداشتی، آموزش و ثروت برخوردار هستند اما این نکته را درک نمی کنند که سرنوشت آنان با سرنوشت ۹۹ درصد دیگر جمعیت پیوند دارد.

برنده نوبل اقتصاد تأکید کرد: باید توجه داشت که رشد نابرابری امری بدیهی و غیر قابل اجتناب نیست. این نابرابری جزئی از نظام سرمایه داری نیز به شمار می رود.

استاد دانشگاه کلمبیا یادآور شد: این فرایند منجر به مضمحل شدن دموکراسی، زیر پا گذاشته شدن قانون و از بین رفتن رشد و توسعه خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: بر این اساس این نابرابری باعث به وجود آوردن مسائل و مشکلات متعدد و گوناگون می شود. در واقع این نابرابری هشدارهایی برای دموکراسی دارد. همچنین این نابرابری هشدارهایی برای سیاستهای پولی و مالی و جهانی شدن دارد.

جوزف استیگلیتز اقتصاددان معاصر آمریکایی است. وی برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال ۲۰۰۱ گردید. وی همچنین از مشهورترین نمایندگان مکتب نئوکنزیسم است. وی شهرتش را به خصوص بعد از انتقادهای شدید از صندوق بین المللی پول و بانک جهانی به دست آورد. وی استاد اقتصاد دانشگاه کلمبیا در آمریکاست.
……………………….
گفتگو از: جواد حیران‌نیا


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.