۴۲ هزار خانوار حوزه فرهنگ از خدمات تأمین اجتماعی برخوردار شده‌اند

به گزارش خبرنگار مهر، یادداشت تفاهم همکاری میان وزارت بهداشت، درمان و ‌آموزش پزشکی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص خدمات درمانی و بهداشتی ویژه برای هنرمندان، نویسندگان و خبرنگاران صبح امروز در بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی تهران به امضای سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد و مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت رسید.

در این مراسم که با حضور جمعی از اهالی سینما، تئاتر و رسانه و عرصه کتاب برگزار شد، وزیر ارشاد در سخنانی با تقدیر از همکاری تنگاتنگ وزیر بهداشت در ارایه این خدمات به اهالی فرهنگ گفت: بعضی فقط هنرمندان و اهالی سینما و تئاتر را روی پرده سینما یا تلویزیون و یا صحنه نمایش می‌بینید و نمی‌دانند آنها پشت پرده چه مرارت‌هایی را متحمل می‌شوند. همین دشواری‌های فعالیت عرصه هنری گاه موجب بیماری‌های جدی برای این عزیزان می‌شود. به همین خاطر لازم است که در شان این عزیزان به خدمات درمانی آنها هم توجه شود.

وزیر ارشاد با اشاره به خدمات و تجهیزاتی که از سوی صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و خبرنگاران ارایه می‌شود، افزود: براساس تفاهمی که میان وزارت ارشاد و وزارت بهداشت صورت گرفته، آقایان شجاعی (مدیرعامل صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و خبرنگاران) و جلالی (رئیس بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی) مامور پیگیری خدمات مورد اشاره به اهالی فرهنگ شده‌اند.

حسینی گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر کسب خدمات حمایتی از اهالی فرهنگ مانند خدمات تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی گسترده‌تر شده است؛ در سال گذشته ۱۱ هزار خانوار از اهالی فرهنگ تحت پوشش بیمه خدمات تامین اجتماعی قرار گرفته‌اند و در حال حاضر این آمار مجموعاً ۴۲ هزار خانوار است.

وی همچنین با اشاره به آماری مربوط به بیمه تکمیلی اهالی فرهنگ گفت: در سال ۹۰ بیش از ۱۴ هزار نفر زیر پوشش خدمات بیمه تکمیلی قرار گرفتند که با احتساب یک هزار نفر در سه ماهه نخست سال جاری مجموع هنرمندان و نویسندگان زیر پوشش بیمه تکمیلی به ۱۵ هزار نفر رسیده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدامات اخیر را گامی در جهت پایان سرگردانی اهالی فرهنگ در استفاده از خدمت بهداشتی و درمانی توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد: آرامش جامعه فرهنگی و هنری با این قبیل خدمات تامین شود و آنها بتوانند به خلق آثار هنری خود ادامه دهند.

وی که از جلسه هیات دولت به آن مراسم آمده بود، یادآور شد: امروز در دولت برای هنرمندان رشته‌های تجسمی تاکید شد که همه دستگاه‌‌های اجرایی نسبت به پرداخت یک دهم درصد از بودجه خود برای خرید آثار هنری اقدام کنند.

در این مراسم همچنین مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تقدیر از پیگیری‌های وزیر ارشاد در مورد خدمات بهداشتی اهالی فرهنگ گفت: بنده شخصاً در جلسات هیات دولت بارها شاهد بودم که آقای حسینی مجدانه از حقوق اهالی فرهنگ دفاع کرده و همیشه پشتیبان این قشر ارزشمند بوده است.

وی سپس گفت: مدتی قبل که ایشان در مورد ارایه این خدمات از ما درخواست کردند ما هم با دوستانمان هماهنگی‌هایی انجام دادیم و مرکز قلب شهید رجایی را به عنوان نخستین مرکز برای ارایه این خدمات انتخاب کردیم.

به گفته وزیر بهداشت، مرکز قلب و عروق شهید رجایی با بیش از ۱۰۰ پزشک مجرب و هزار و ۲۰۰ پرسنل و دارا بودن بخش‌های متعدد آموزشی و تحقیقاتی یکی از بهترین مراکز برای ارایه خدمات درمانی به مردم است.

وحید دستجردی با اشاره به حوزه تخصصی خدماتی که در این بیمارستان به مراجعان ارایه می‌شود، گفت: متاسفانه بیماری‌های قلبی بیشترین بار بیماری‌ها را در کشور ما دارند و از این جهت نیاز بود بهترین مرکز در این خصوص برای ارایه خدمات به اهالی فرهنگ اختصاص یابد. ان‌شاءالله با هماهنگی‌هایی که صورت گرفته اهالی فرهنگ با معرفینامه‌ای که همراه خواهند داشت می‌توانند به مرکز بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی مراجعه و از خدمات درمانی آن استفاده کنند.

وی همچنین از تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای همه هنرمندان خبر داد و گفت: ما در گام دوم سعی خواهیم کرد مراکز مشابهی را در دیگر استان‌های کشور دایر کنیم.

در پایان این برنامه احمد نجفی، هنرمند سینما و تلویزیون به نمایندگی از اصحاب فرهنگ و هنر در سخنانی با ارایه پیشنهاداتی به وزرای ارشاد و بهداشت گفت: به نظر من بهتر است یک کارت برای استفاده هریک از عزیزان هنرمند از خدمات این مرکز طراحی شود تا بدون نیاز به طی کردن بوروکراسی‌های اداری در زمانی کمتر از خدمات آن استفاده کنند.

وی همچنین با اشاره به مسایل اقتصادی اهالی سینما خطاب به حسینی و دستجردی گفت: امیدواریم با یک کارت بیاییم و با همان کارت از بیمارستان خارج شویم؛ نه اینکه صورتحساب بلندبالایی دستمان بدهند که به محض خروج از بیمارستان دچار سکته قلبی شویم و دوباره به این مرکز درمانی منتقل شویم!

عزت‌الله انتظامی، رسول نجفیان، داود رشیدی، جمال شورجه، قطب‌الدین صادقی، مجید سریر، ایرج راد، محمدعلی گودینی، محمد گلریز، داریوش اسدزاده، شهره لرستانی، جهانگیر الماسی و مجتبی رحماندوست از جمله چهره‌هایی بودند که در مراسم امضای این تفاهنمامه حضور داشتند.

همچنین به جز بهمن دری معاون فرهنگی وزیر ارشاد، دیگر معاونان این وزارتخانه از جمله جواد شمقدری،‌ محمدجعفر محمد‌زاده، حمید شاه آبادی و حجت‌الاسلام سیدعلی اکبر مسعودپور در این برنامه حضور داشتند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.