پرداخت تعهدات ارزی پتروشیمی‌ها، سبب کاهش عرضه‌ها در “بورس کالا” شده است

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

حائری گفت: شرکت‌های پتروشیمی این که بدهی خود را به صندوق ذخیره‌ی ارزی و آن هم به دلار بپردازد مجبور هستند عرضه‌های خود را در بورس کاهش داده و به صادرات روی بیاورند.

علیرضا حائری در گفتگو با خبرنگاری اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت، شرکت‌های پتروشیمی برای اینکه بدهی خود خود را به صندوق ذخیره‌ی ارزی و آن هم به دلار بپردازد مجبور هستند عرضه‌های خود را در بورس کاهش داده و به صادرات روی بیاورند.

وی در ادامه افزود: شرکت‌های پتروشیمی هم‌چنین با مشکل تامین گاز برای واحدهای خویش با مشکل روبرو هستند. حائری با بیان اینکه چون ساز و کار با پرداخت نقدی است سبب شده به واحدهای صنعتی به خصوص نساجی فشار بیاورد.

این عضو انجمن هم با اشاره به استفاده از گشایش ال سی داخلی اضافه کرد: استفاده از ای سی داخلی یا همان گشایش باعث خواهد شد مشکل نقدینگی واحدهای نساجی برای خرید مواد اولیه حل شود.
 
وی همچنین گفت: به طور مثال یک واحد نساجی در یک هفته به ۵۰۰۰ هزار تن گانوی گرید نساجی استفاده کند نزدیک ۱۵ میلیارد تومان باید بپردازد و این مبلغ در ماه ۶۰ میلیلارد و در سال ۷۰۰ میلیارد تومان که این مشکل با گشایش ال سی حل خواهد شد.

حائری همچنین با بیان افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی ضمانت‌های بانکی برای واحدهای تولیدی یادآور شد: افزایش بین ۱۱۰ تا ۱۷۰ درصد که از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده به واحدهای تولید فشار مضاعف میکند که اگر این ضمانت‌نامه در اختیار خود هیئت مدیره‌ی بانک‌ها قرار گیرد با توجه به شناخت مشتریان، مبلغ مورد نظر را در خصوص ضمانت نامه‌ بانکی تعیین می‌کنند که از میزان فشارها کاسته خواهد شد.
 
انتهای پیام /
 

— .

باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.