هدف از ایجاد “مناطق آزاد” توسعه و ایجاد اشتغال است

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

فاتحی گفت: قطعا نوع نگاهی که به مناطق آزاد می‌شود در شکل‌گیری و توسعه آن نقش مهمی دارد چون برخی از مناطق صرفا تولیدی هستند و برخی علاوه بر نقش تولیدی داشتن تجاری نیز می‌باشند.

محمدحسین فاتحی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران درباره ایجاد منطقه‌های آزاد و نقش آن در توسعه اقتصادی گفت: فلسفه ایجاد مناطق آزاد در تمام کشورها بحث توسعه و ایجاد فضای کسب و کار است و از لحاظ تجربی نیز ثابت شده که مناطق آزاد به دلیل تجاری بودن باعث توسعه اقتصادی منطقهای نیز شده و علاوه بر آن از طریق ایجاد کسب و کار بر حوزه‌های نزدیک آن منطقه تاثیرگذار بوده‌اند.

این کارشناس درباره جایگاه مناطق آزاد در دیوان گفت: منطق آزاد باید در مرز و هم‌جوار با سایر کشورها باشند ولی متاسفانه ما مناطق آزاد داخل مرزی هم داریم و اگر مناطق آزاد ما خودمان را با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس مقایسه شود از آن استفاده بهینه نکرده‌ایم. البته این مساله به عواملی چون تحریم‌ها و روابطی که با کشورهای دیگر داریم نیز بستگی دارد ولی در هر صورت، از نظر بهره‌مندی داخلی هم استفاده درست نشده است.

این کارشناس در این زمینه افزود: بیشتر مناطق آزاد ما تبدیل به دروازه‌هایی برای ورود قانونی و یا غیر قانونی کالا به داخل شده‌اند در صورتی که هدف از ایجاد این مناطق ایجاد شغل و بحث صدور کالا است.

وی درباره اینکه مناطق آزاد چه اندازه به توسعه اشتغال کمک می‌کنند گفت: وقتی صحبت از تولید و توسعه صادرات می‌شود همه مربوط به اشتغال است گاهی برخی از این مناطق صرفا برای ایجاد اشتغال تشکیل می‌شوند و فقط به تولید کالا می‌ژردازند و برخی دیگر در زمینه مبادلات کالا و تجارت فعالیت می‌کنند. بهترین نمونه در این زمینه کشور تمارات است که سکویی برای صادرات به کشورهای آسیایی میانه تبدیل شده و این امتیازی بود که ما می‌توانستیم در مناطق آزاد کیش و قشم از آن استفاده کنیم.

وی در پایان گفت: قطعا نوع نگاهی که به مناطق آزاد می‌شود در شکل‌گیری و توسعه آن نقش مهمی دارد. چون اگر صرفا تولیدی باشد در توسعه اشتغال نقش محوری خواهد داشت ولی لگر تجاری و خدماتی نیز باشد قطعا نوع کسب و کاری که ایجاد می‌شود خیلی مهم است ولی به هر حال این مناطق یک چرخه‌ی اقتصادی ایجاد می‌کند که علاوه بر افزایش تولید و صادرات جذابیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دارد.  
 
انتهای پیام /

— .

باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.