با افزایش بی‌عدالتی‌های درآمدی، “رشد اقتصادی جهان” به مخاطره خواهد افتاد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی اعلام کرد رشد اقتصادی جهان در دهه های آینده کاهش خواهد یافت و در کنار آن، بر میزان بی‌عدالتی‌ها افزوده خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی که از ۳۴ کشور صنعتی، توسعه یافته و ثروتمند جهان از جمله آمریکا، کانادا، ژاپن، استرالیا و کشورهای مهم اروپایی تشکیل شده است، در گزارش تازه ای اعلام کرد از نظر رشد اقتصادی چرخش دیگری در جهان روی خواهد داد.

 به طوری که در پنج دهه آینده فراتر از بحران‌های مالی، مسائل دیگری رخ خواهد داد که عمده ترین آنها پیر شدن جمعیت کشورهای عضو این سازمان و کند شدن رشد اقتصادی در کشورهای با اقتصاد نوظهور خواهد بود.

 این دو عامل باعث خواهد شد میانگین رشد اقتصادی سالانه جهان که اکنون یعنی در فاصله سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۲۰ حدود ۳٫۶ درصد است در سالهای ۲۰۵۰ تا ۲۰۶۰ به حدود ۲٫۴ درصد برسد .

هماهنگ کردن اقدامات و سیاست‌های اقتصادی کشورهای عضو برای تقویت رشد اقتصادی است، در گزارش خود اعلام کرد در دهه های آینده میزان نیاز به نیروی کار فوق ماهر و فوق تخصص نیز افزایش خواهد یافت.

این سازمان هشدار داد اگر کشورهای عضو به فکر تغییر سیاست های اقتصادی خود نباشند میزان نابرابری های درآمدی واجتماعی در آنها افزایش خواهد یافت به طوری که میزان آن به سطح کنونی آمریکا خواهد رسید.

 گزارش این نهاد اقتصادی هشدار می دهد زمانی نیز که بی عدالتی های درآمدی افزایش یابد رشد اقتصادی به مخاطره خواهد رفت و فرصت های اقتصادی از بین خواهد رفت.

بر اساس این گزارش، در منطقه اقتصادی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، کاهش فاصله درآمدی بین کشورهای توسعه یافته و کشورهای با اقتصاد نوظهور ، زمینه ساز کاهش شمار مهاجران اقتصادی به سوی کشوری های توسعه یافته خواهد شد.

 علاوه بر کاهش شمار متقاضیان مهاجرت از کشورهای با اقتصاد نوظهور به کشورهای توسعه یافته مشکل پیری جمعیت نیز افزوده می شود. این دو مشکل یعنی کاهش شمار مهاجران به آمریکا و برخی دیگر از کشورهای توسعه یافته جهان و پیرشدن جمعیت؛ تا سال ۲۰۶۰زمینه ساز کاهش نیروی کار در آمریکا به میزان ۲۰ درصد و کاهش نیروی کار در کشورهای عضو منطقه یورو به میزان ۱۵ درصد خواهد شد.

انتهای پیام/

— .

باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.