“دامپینگ”، کاهش هزینه صادرات

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

دامپینگ عبارت است از صادرات یک کالا با قیمت کمتر از هزینه‌های تمام شده یا به عبارتی دیگر فروش کالا در خارج به قیمتی کمتر از قیمت داخلی.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران دامپینگ (dumping) عبارت است از صادرات یک کالا با قیمت کمتر از هزینه‌های تمام شده یا به عبارتی دیگر فروش کالا در خارج به قیمتی کمتر از قیمت داخلی.

 

* تقسیم بندی دانپینگ

از نظر تقسیم بندی سه نوع دامپینگ وجود دارد، که از عبارتند از:


–  دامپینگ مستمر یا دائمی
دامپینگ مستمر یا دائمی ناشی از تمایل یک انحصار گر داخلی برای حداکثر نمودن سود خود با فروش کالا به قیمتی بالا در بازار داخلی که فاقد محدودیتهای تجاری یا هزینه‌های حمل و نقل است نسبت به قیمت خارجی که تحت تاثیر رقبای قدرتمند خارجی است. در این مورد می‌شود بازار خودرو در ایران را مثال زد که مثلاً قیمت خودروهای ایرانی در بازارهای خارجی به مراتب پایین‌تر از قیمت همان خودروها در ایران است یا حتی شرکت سامسونگ گوشی‌های موبایل خود را ۲۵٪ ارزانتر در ایران نسبت به کشور خود می‌فروشد.

– دامپینگ مخرب یا غارتگر
دامپینگ مخرب یا غارتگر عبارت است از فروش موقتی کالا در خارج به قیمت کمتر از قیمت داخل یا حتی با ضرر و فروش آن به قیمت کمتر از هزینه‌های تولید برای بیرون راندن رقبای دیگر و یا از بین بردن صنعت داخلی یک کشور. سپس بعد از بی رقیب شدن در بازار کالای مذکور قیمتها جهت کسب سود حاصل از قدرت انحصاری بالا می‌رود. به عنوان مثال می‌شود از اقدام شرکتهای چینی در بازار پوشاک و سایر کالاها را مثال زد.

– دامپینگ تصادفی

دامپینگ تصادفی فروش اتفاقی یک کالا در بازار خارجی به قیمت کمتر از بازار داخلی برای تخلیه مازاد پیش‌بینی نشده کالاها به علت اینکه این مازاد باعث کاهش قیمت در بازار داخلی نگردد و در واقع وقتی اضافه تولید فروخته شد دامپینگ متوقف می‌گردد.

* تعیین نوع دامپینگ

ایجاد محدودیتهای تجاری در بازار رقابتی ناسالم، جهت حمایت از صنایع داخلی مجاز شناخته شده‌است. این محدودیتها اغلب به صورت عوارض ضد دامپینگ و یا تهدید به وضع این عوارض خود را نشان می‌دهد.

به هر حال تعیین نوع دامپینگ مشکل می‌باشد و تولید کنندگان در مقابل هر نوع دامپینگی از بازار داخلی حمایت می‌کنند.با این کار وارد محدود می‌شود و تولید و سود عرضه کنندگان داخلی افزایش می‌یابد. امکان دارد در دامپینگ مستمر یا تصادفی سودی که بابت پایین بودن قیمت نصیب مصرف کننده می‌شود بیش از زیانی باشد که تولید کننده می‌بیند.

انتهای پیام /

— .

باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.