۷ روش استفاده‌ از بادام

۰۳م آذر ،


علاوه بر مغز بادام، از اجزای دیگر درخت بادام و با روش‌های مختلفی می‌توان از آن بهره برد، با ما همراه باشید.


بادام و روغن آن

۱- روغن بادام

برای به دست آوردن روغن بادام، مغز بادام را پس از تمیز کردن و خشک کردن خرد می‌کنند و به صورت خمیر در می‌آورند و سپس آن را تحت فشار قرار داده و روغن آن را استخراج می‌کنند. این روغن را فشار اول می‌نامند.

تفاله بادام را که از فشار اول باقیمانده تحت اثر حرارت و مواد شیمیایی قرار داده و روغن فشار دوم را به دست می‌آورند. به سبب این که روغن بادام گران است معمولاً تقلب کرده و آن را با روغن‌های دیگر مانند روغن مغز هسته زردآلو و هلو مخلوط کرده و به نام روغن بادام می‌فروشند.

همان طور که گفته شد اگر روغن بادام تلخ یا مغز زردآلو و یا هلو تحت اثر آب قرار گیرند اسید سیانیدریک و آلدئید بنزوئیک تولید می‌شود که سمی است بنابراین برای گرفتن روغن از این هسته ها نباید از آب استفاده کرد.

۲-اسانس بادام تلخ

این اسانس مایعی زلال و بی‌رنگ است که در اثر کهنه شدن به رنگ زرد کمرنگ در می‌آید. بوی آن قوی، طعمش سوزاننده و تلخ و بسیار سمی است. اسانس بادام تلخ به سهولت با اکسیژن هوا ترکیب و اکسید می‌شود. بنابراین باید همیشه ظرف محتوی آن کاملاً پر و در بسته بوده و در جای تاریک و سرد نگهداری شود.

۳-شکوفه و گل بادام

گل و شکوفه درخت بادام دارای بوی مطبوعی و طعم تلخ می‌باشد.

۴-پوست میوه بادام

به صورت جوشانده مصرف می‌شود. طرز تهیه آن به این صورت است که ۵۰ گرم پوست بادام شیرین را در یک لیتر آب ریخته و مدت چند دقیقه آن را می‌جوشانند سپس آن را صاف کرده و مصرف می‌کنند.

اگر روغن بادام تلخ یا مغز زردآلو و یا هلو تحت اثر آب قرار گیرند اسید سیانیدریک

و آلدئید بنزوئیک تولید می‌شود که سمی است بنابراین برای گرفتن روغن از این هسته ها نباید از آب استفاده کرد

۵-برگ درخت بادام

برای تهیه جوشانده برگ درخت بادام ۵۰ گرم برگ درخت را در یک لیتر آب می‌جوشانند و سپس صاف می‌کنند.

۶-مغز بادام

معمولاً به صورت خشک شده و خام و یا بوداده مصرف می‌شود.

۷-شیر بادام

شیر بادام را از مغز بادام بو نداده و خام تهیه می‌کنند. برای تهیه آن ۵۰ گرم مغز بادام را کاملاً آسیاب کرده که به صورت پودر در آید. سپس مقدار ۵۰ گرم شکر یا قند به آن اضافه کرده و با یک لیتر آب مخلوط می‌کنند مایعی مانند شیر به دست می‌آید.

نوع دیگر شیر بادام برای کودکان شیرخوار و اطفال بسیار مفید است و می‌تواند مکمل شیر مادر باشد بدین ترتیب به دست می‌آید که مقدار ۵۰ گرم بادام را به مدت چند دقیقه در آب گرم قرار می‌دهند تا پوست آن کنده شود سپس آن را آسیاب کرده و به صورت پودر در می‌آورند و مقدار کمی آب را به آن اضافه می‌کنند و به هم می‌زنند تا به شکل خمیر در آید سپس خمیر حاصل را با یک لیتر آب مخلوط و بهم می‌زنند و سپس مقدار ۵۰ گرم عسل(البته عسل برای کودکان زیر یکسال منع مصرف دارد) به آن اضافه می‌کنند تا کاملاً حل شود. این مایع را از پارچه ململ می‌گذرانند تا مایعی مانند شیر از آن باقی بماند. البته اگر اشخاص بالغ بخواهند از شیر بادام استفاده کنند احتیاجی به صاف کردن آن نخواهد بود.

طریقه دیگری که آسان‌تر است بدین صورت می‌باشد که مقدار ۵۰ گرم بادام پوست کنده، یک لیتر آب و ۵۰ گرم عسل یا شکر را در داخل مخلوط کن برقی بریزید و آن قدر ادامه دهید تا مایعی مانند شیر به دست آید.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: پزشک آنلاین – مهدی کاظم زاده، کارشناس تغذیه

مطالب مرتبط:

چند سبب خوب برای مصرف بیشتر بادام

مغزها، منبع خوبی از کلسیم

بادام انرژی بخش و تسکین دهنده است

خواص بادام هندی

خواص مفید بادام


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش تغذیه و آشپزی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.