۹ گیاه مفید برای سوء هاضمه

۱۴اردیبهشت،

رازیانه، نعنـا، زنجبیل، زردچوبه، بادرنجبویه، برگ کنگر، دارچین، فلفل هندی، و برگ بو، ۹ گیاه مفید برای سوء هاضمه می باشند.

رورگارنو؛ رازیانه، نعنـا، زنجبیل، زردچوبه، بادرنجبویه، برگ کنگر، دارچین، فلفل هندی، و برگ بو، ۹ گیاه مفید برای سوء هاضمه می باشند. 

رازیانه (تخم رازیانه) 

از برگ این گیاه می‌توان به عنوان دم کرده استفاده کرد. این گیاه از ترکیبات اصلی داروهای مربوط به سوء هاضمه است. رازیانه حاوی ماده ‌ای به نام “آنتـول” است که در تحریک ترشحات معده و دستگاه گوارش نقش مهمی دارد. 

رازیانه همچنین حاوی اسید اسپارتیک است که به عنوان یک ماده ضد نفخ عمل می‌کند و به همین سبب بعضی اشخاص عادت دارند که پس از هر وعده غذا، دانه‌های رازیانه را بجوند. 

نعنــا 

گیاه دیگری که برای مشکلات گوارشی بسیار استفاده می‌ شود، نعنا است. نعنا به عنوان درمانی موثر برای سوء هاضمه، سوزش سردل ، نفخ و درد معده و دستگاه گوارش استفاده می‌شود. این گیاه مفید همچنین اشتها را تحریک می‌کند و در درمان حالت تهوع و سردرد موثر است. 

زنجبیــل 

این گیاه از ۲۰۰۰ سال پیش تاکنون برای درمان اختلالات هضم استفاده می گردد. زنجبیل حاوی یک ماده فعال به نام “جینگرول” است که طعم گرم و تند این چاشنی را ایجاد می‌کند و خواص تحریک کننده و درمانی دارد. این چاشنی با بهبود عملکرد آنزیم‌های گوارشی به بهبود عملکرد سیستم هاضمه بدن کمک می‌کند. 

زردچـوبه 

زردچوبه برای درمان درد معده، اسهال، گاز‌های روده‌ای و نفخ معده بسیار مناسب است. 

بادرنجبـویه 

این گیاه از خانواده نعنـا است و از زمان‌های قدیم برای درمان استرس، بی‌خوابی، کم‌اشتهایی و تسهیل در هضم غذا استفاده می‌شده است. 

برگ کنـگر 

این گیاه سبب تحریک کبد و صفرا می‌شود که این دو عضو نقش موثری در گوارش دارند. 

دارچیــن 

دارچین هم به هضم مواد غذایی کمک بسیار می کند. فواید دیگر مصرف این گیاه درمان سردرد، التهابات پوستی، اضطراب و تهوع، اسهال، دردهای ماهانه و نفخ است. 

فلفل هندی 

کمی گیج کننده به نظر می‌رسد که یک چاشنی نتیجه عکس داشته باشد. تا آنجا که تحقیقات نشان می‌دهد بیشتر چاشنی‌ها سبب تحریک دستگاه گوارش می‌شوند، ولی فلفل هندی موردی استثنا به‌نظر می‌رسد و بر عکس ادویه‌جات تند، نقش موثری در از بین بردن نفخ، درد و حالت تهوع دارد. 

برگ بو 

گیاه بعدی برگ بو است که برای درمان سردردهای میگرنی و کاهش استرس و اضطراب کاربرد مفید دارد. برگ بو همچنین به دستگاه هاضمه هم کمک می‌کند و خاصیت سم زدایی دارد. 

مصرف این گیاهان باید به میزان مناسب و در حد متعادل باشد، به خصوص برای زنان باردار، شیرده و یا اشخاصی که در حال مصرف دارو می باشند.


نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.