بای پس معده چیست؟

بای پس معده چیست؟

بای پس معده دکتر سلیمی چیست؟ در این مقاله قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم. هر چند عمل های جراحی برای لاغری چند سالی است که بسیار مرسوم و شناخته شده است اما هنوز هم افرادی وجود دارند که به دلیل عدم آشنایی با این عمل ها و اطمینان از ایمنی آن ها برای کاهش وزن به سراغ روش های سخت مانند رژیم غذایی می روند، اگر شما نیز به دنبال این پرسش هستید که بای پس معده چیست به شما پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله همراه باشید.

  1. بای پس معده چیست؟
  2. مزایای انجام بای پس معده چیست؟
  3. افراد مناسبی که کاندیدای انجام بای پس معده هستند چه شرایطی دارند؟
  4. مراقبت های قبل و بعد از بای پس معده چیست؟

بای پس معده چیست؟

تغییر سبک زندگی از دستی و فعالیت های انسانی به ماشینی در عین مزایای زیاد، باعث بروز مشکلاتی نیز شده است که یکی از آن ها چاقی است. این مشکل به خصوص در جوانان به دلیل آپارتمانی شدن ساختمان ها و افزایش استفاده از محصولات غذایی نیمه آماده یا غذاهای فست فودی بیشتر به چشم خورده و تبعات جدی تری دارد. برای مقابله با مشکل چاقی و لاغری یکی از ساده ترین راه ها عمل جراحی است که بای پس معده یکی از آن هاست.

بای پس معده چیست

روش جراحی بای پس معده یکی از جراحی هایی است که در آن بخشی از معده حذف می شود و به همین دلیل فرد سریع ترین و بیشترین میزان لاغری را دارد. بای پس معده با استفاده از روش لاپاراسکوپی انجام می شود. در این جراحی پزشک در محل هایی مشخص از حد شکمی برش هایی را ایجاد می کند و از طریق این برش ها ابزار جراحی را به بدن وارد می کند و با حذف قسمت مشخصی از معده و تغییر مسیر جذب غذا و کوتاه کردن مسیر گوارش، ماندگاری غذا در معده را افزایش داده و از این طریق به احساس سیری بیشتر و همچنین دیرتر گرسنه شدن کمک می کند. بای پس معده جز عمل های غیرقابل بازگشت است به این معنی که در صورت پشیمانی بیمار، نمی توان بخش حذف شده از معده را پیوند زد به همین دلیل نتیجه گیری از آن نسبت به سایر روش ها قطعی تر و مناسب تر است.

بای پس معده

مزایای انجام بای پس معده چیست؟

برای بسیاری از افراد این نکته نیز اهمیت دارد که مزایای بای پس معده چیست و به چه دلیل باید بجای روش هایی مانند رژیم غذایی و حتی سایر جراحی های بای پس را انتخاب کرد.

کاهش وزن سریع و راحت

یکی از مزایای بای پس معده سرعت بالای کاهش وزن بعد از انجام این روش است. همچنین کاهش وزن بعد از انجام این جراحی چیزی حدود ۹۰ درصد است به همین دلیل نسبت به روش هایی مانند رژیم غذایی که برای کم کردن هر یک کیلو وزن نیاز به تلاش بسیار و یک تا دو هفته زمان گذاشتن است، بای پس ارجحیت دارد. راحتی این روش نیز نسبت به سایر روش های جراحی و لاغری بیشتر است.

کم خطر

از دیگر مزایا و دلایلی که موجب انتخاب بای پس بجای سایر روش ها می شود کم خطر بودن این روش است. در روش هایی مانند بالون معده یک جسم خارجی برای کاهش وزن به معده وارد می شود و تا زمان لاغری در بدن باقی می ماند، این جسم ممکن است مشکلاتی مانند حساسیت را در طول زمان به وجود آورد در حالیکه بای پس معده بدون نیاز به این مسئله لاغری را باعث می شود و از این نظر کاملا بی خطر است، به علاوه بای پس معده دوران نقاهت بسیار کوتاهی دارد که این نکته از دیگر مزایای آن است.

بای پس معده

افرادی که کاندیدای انجام بای پس معده هستند چه شرایطی دارند؟

برای انجام بای پس معده شرایط مختلفی وجود دارد، هرچند این روش بی خطر است اما برخی افراد نسبت به سایرین بیشتر در انجام این جراحی اولویت دارند.

افراد با شاخص توده بدنی بالا

یکی از گروه های کاندید برای انجام جراحی بای پس معده افرادی هستند که شاخص توده بدنی آن ها بالاست. شاخص توده بدنی روشی است برای تشخیص و تعیین میزان چاقی، در این روش بعد از محاسبه قد و وزن افراد چاقی آن ها مشخص می شود. در صورتی که بازه این چاقی در حدود ۳۰-۴۰ و بالاتر از آن باشد فرد به چاقی خطرناک مبتلاست. مبتلایان به این نوع از چاقی بیش از همه در معرض بیماری های ناشی از چاقی بخصوص بیماری های قلبی می باشند به همین دلیل کاهش سریع وزن برای آن ها الزامی است.

بیماران دچار چاقی خطرناک

همچنین افراد چاقی که با شاخص توده بدنی پایین تر به بیماری، به خصوص بیماری های جدی مانند بیماری قلبی مبتلا هستند نیز باید با استفاده از روشی مانند بای پس معده وزن خود را در کوتاه ترین زمان ممکن کاهش دهند. در غیر این صورت امکان جدی تر شدن بیماری و در موارد خطرناک حتی مرگ فرد به مقدار زیاد وجود دارد.

بای پس معده

مراقبت های قبل و بعد از بای پس معده چیست؟

قبل و بعد از جراحی بای پس معده نیز مانند هر جراحی دیگری انجام مراقبت های خاص الزامی می باشد.

مراقبت های قبل از بای پس معده

قبل از انجام جراحی بای پس معده نیاز است که بیمار در سبک زندگی خود تغییراتی را ایجاد کند، به عنوان مثال در صورتی که بیمار ساعت خوابی نامنظمی داشته باشد بهتر است پیش از انجام جراحی بای پس معده به این کار نظم بخشد تا برای انجام عمل آماده باشد. همچنین مشاوره با پزشک به منظور ایجاد آمادگی روانی برای عمل بای پس معده ضروری می باشد.

مراقبت های بعد از بای پس معده

مراقبت های بعد از بای پس معده جزو نکات بسیار مهم در این زمینه هستند. بعد از انجام بای پس معده نیز نیاز به مراقبت های به خصوصی است. به عنوان مثال فرد بعد از این روش باید تا مدتی یک رژیم غذایی مناسب داشته باشد تا معده به وضعیت جدید عادت کند یا بهتر است بیماران بعد از جراحی بای پس معده تا حداقل ۱ ماه از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنند تا از بروز مشکلاتی مانند ضعف و بی حالی های شدید جلوگیری شود.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.