تاثیر برخی از داروهای فشار خون در بروز سرطان لب و حفره‌ دهانی

6754.jpg

پزشکان در یک مطالعه جدید ادعا کرده‌اند که مصرف برخی از داروهای فشار خون می‌تواند خطر ابتلا به سرطان لب و حفره دهانی را افزایش دهد.

به گزارش سرویس سلامت ایسنا، در این مطالعه معلوم شد افرادی که مدت پنج سال یا بیشتر از داروی فشار خون موسوم به «هیدروکلورویتازید» استفاده کرده‌اند، چهار برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به این سرطان هستند.

به گفته پزشکان، این دارو می‌تواند حساسیت مصر‌ف‌ کننده را در برابر نور خورشید افزایش دهد. افرادی که از این قبیل داروهای «حساس‌کننده به نور» مصرف می‌کنند اگر در برابر نور خورشید قرار بگیرند، بیشتر مستعد آفتاب سوختگی هستند.

به گزارش لایوساینس، در بررسی‌های قبلی نیز مشخص شده بود که بین مصرف داروی «هیدروکلورو تیازید» و افزایش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان‌های پوست ارتباط مستقیم وجود دارد. از دیگر انواع این داروها که حساسیت به نور را تشدید می‌کنند «نی فریپین» نام دارد که خطر ابتلا به سرطان لب و حفره دهانی را در سفیدپوستان تا دو برابر افزایش می‌دهد. با این حال پزشکان تاکید دارند که این سرطان بسیار نادر است و مزایای مصرف داروهای فشار خون به طور کلی بر خطرات احتمالی آنها در بروز این نوع سرطان خاص، غالب است.

این یافته در مجله آرشیو طب داخلی منتشر شده است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.