درخواست بودجه ۸ میلیارد تومانی برای اجرای طرح‌های مدیریت سبز

معاون مالی اداری دانشگاه تهران از درخواست بودجه ۸ میلیارد تومانی این دانشگاه از سازمان برنامه و بودجه به منظور اجرای طرح‌های مرتبط با مدیریت سبز خبر داد و گفت: به طور کلی دانشگاهها موظف هستند یک درصد از اعتبارات مندرج در قانون را در سیستم مدیریت ثبت هزینه کنند که متاسفانه به دلیل مشکلات بودجه‌ای این امکان وجود ندارد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، دکتر سعید یزدانی ضمن بیان این مطلب به تشریح اقدامات دانشگاه تهران در حوزه فضای سبز پرداخت و اظهار کرد: مدیریت سبز مجموعه‌ای از اقدامات جامع هدفمند و مستمری است که در سطوح مختلف دانشگاه ها انجام می‌شود تا وضعیت موجود را برای رسیدن به مدیریت سبک حفظ محیط زیست و مصرف بهینه انواع انرژی‌ها، ارتقاء و تداوم بخشد.در واقع دانشگاه سبز دانشگاهی است که تمام فعالیت‌های آن اعم از آموزشی، پژوهشی، خدمات بهداشتی و ایمنی و حفاظت از محیط زیست به منظور استفاده کارآمد و بهینه از منابع انرژی در تحقق اهداف توسعه پایدار جامعه باشد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: ما سه هدف را در راستای مدیریت سبز دانشگاه تهران دنبال می‌کنیم که  کاهش هزینه‌های عمومی و جاری دانشگاهها ترویج رفتارهای آموزشی و پژوهشی، مبتنی بر کاهش مصرف و تربیت نسلی از دانش پژوهان و فارغ‌التحصیلان که به عنوان پیشروان، متخصصان و شاغلان آینده جامعه هستند از جمله این اهداف به شمار می‌روند. بنابراین حفاظت از محیط زیست، بهبود روش‌های مدیریت سبز در واحدهای آموزشی  و اداری و غیره، کاهش مصرف منابع طبیعی و اولیه، کاهش مصرف انرژی، کاهش ضایعات و پسماندها، اجتناب از وقوع حوادث اضطراری، رعایت قوانین و مقررات زیست محیطی، جذب کمک‌های محلی و بین‌المللی از دیگر  لاین اهداف است.

معاون اداری مالی دانشگاه تهران درخصوص اقدامات این دانشگاه در راستای کاهش مصرف انرژی و توسعه پایدار نیز گفت: استفاده بهینه از آب یکی از برنامه‌های ما برای کاهش مصرف بوده است. در واقع دو رشته قنات دانشگاه که ریزش کرده بود با اختصاص بودجه از سوی وزارت علوم ترمیم و احیا شد که علاوه بر آن خریداری و نصب سیستم‌های کاهنده فشار آب، استفاده از آب بازیافتی ، ایجاد بستر فرهنگ سازی عمومی، تعویض لامپ‌های پرمصرف داخلی، اختصاص یک میلیارد بودجه برای اصلاح روشنایی در دانشگاه‌(که در صورت اجرا ۵۰ درصد مصرف برق کاهش خواهد یافت) و استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین، از مهمترین این اقدامات به شمار می‌رود.

دکتر یزدانی همچنین خاطر نشان کرد: به صورت دستوری دانشگاهها باید هر ساله طی ابلاغی یک درصد از اعتبارات مندرج در قانون را به منظور استقرار سیستم مدیریت ثبت هزینه کند ولی حقیقت این است که هزینه‌های بالا و محدودیت‌های مالی دانشگاه ما را در اجرای این طرح محدود می‌کند که البته با سازمان برنامه و بودجه مذاکراتی انجام دادیم و طرحی ارائه کردیم که بر اساس آن حدود ۸ میلیارد  پول به عنوان بودجه در این زمینه اختصاص پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد: ما با ۱۳ دانشگاه سطح یک کشور در زمینه مدیریت سبز همکاری داریم. علاوه بر آن از تجربیات بین‌المللی و متخصصان نیز استفاده می‌کنیم. ضمن این که مطالعات تطبیقی نیز در این زمینه در حال انجام است که امیدواریم بتوانیم این همکاری‌های  ملی و بین‌المللی را توسعه دهیم.

یزدانی در پایان خاطر نشان کرد: پیشنهاد من این است که واحدی را به نمایشگاه دانشگاه سبز ارائه دهیم تا  دستگاهها ، اقدامات نشریات و بروشورهای مرتبط با دانشگاه سبز را برای عموم مردم به نمایش بگذارد. تا حرکت به سمت جامعه سبز مورد توجه همه مردم قرار بگیرد. بنابراین اگر دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر در این زمینه تلاش کند می‌توان گام‌های موثری در مصرف بهینه انرژی برداشت.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.