شرط حضور درکنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای

شرط حضور درکنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای

جام جم آنلاین: نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان اینکه به دلیل شفاف نبودن موضع رژیم صهیونیستی و آمریکا برای شرکت در کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای تصمیم نگرفته‌ایم، گفت: پیوستن رژیم صهیونیستی به “ان پی تی” شرط حضور ایران در کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای است.

علی اصغر سلطانیه روز جمعه در نشست مقدماتی کنفرانس بین المللی خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای در مسکو گفت: برگزاری این کنفرانس در راستای عمل به قطعنامه مصوب سازمان ملل در سال ۱۹۹۹ میلادی است که در آن دبیر کل این سازمان به همراه آمریکا، روسیه و انگلیس موظف شدند موضوع برگزاری این رویداد را در سال ۲۰۱۲ پیگیری کنند.

وی یادآور شد: ایران نیز به رغم برخی ملاحظات در آن سال به اجماع در خصوص این موضوع در سازمان ملل پیوست.
 
وی با اشاره به اینکه ایده برگزاری کنفرانس بین المللی خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای نخستین بار در سال ۱۹۷۴ میلادی از سوی ایران مطرح و توسط مصر حمایت شد، افزود: ما هنوز هم با وجود وضعیت پیچیده حاکم بر منطقه خاورمیانه از ایده عاری سازی آن از هر گونه سلاح هسته ای حمایت می کنیم.
 
نماینده دایم کشورمان در آژانس بین المللی انرژی هسته ای تاکید کرد: امروز سه کشور مسوول پیگیری برگزاری کنفرانس بین المللی خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای و بقیه کشورهای جهان وظیفه دارند به رژیم صهیونیستی فشار آورند تا به « ان پی تی» بپیوندد که در صورت تحقق چنین چیزی احتمال دارد ما نیز در کنفرانس شرکت کنیم.
 
وی با اشاره به دو بار سفر مسوول تسهیل کننده برگزاری کنفرانس بین المللی خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای به تهران و مذاکره وی با مقام های کشورمان ادامه داد: با این وجود ما هنوز تصمیم خاصی در این خصوص اتخاذ نکرده ایم.
 
وی گفت: چه طور می توان انتظار داشت منطقه ای مثل خاورمیانه که رژیم صهیونیستی در آن حاضر به عضویت در«ان پی تی» نیست، از سلاح های هسته ای عاری شود.
 
سلطانیه افزود: اسراییل با داشتن سلاح هسته ای و خودداری از عضویت در «ان پی تی»، مشروعیت این معاهده بین المللی را زیر سوال برده است.
 
وی خاطرنشان کرد: ایران در ۳۳ سال گذشته هرگز رژیم صهیونیستی را تهدید به حمله نظامی نکرده است، ولی سران این رژیم به رغم تاکید معاهدات بین المللی مبنی بر ضرورت اجتناب از تهدید تسلیحاتی کشورها بارها به این اقدام خلاف دست زده اند.(مهر)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.