تحریم‌ها نقض حقوق بین‌الملل است

جام جم آنلاین: رییس نشست کارشناسان ارشد شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها ضمن تشریح اسناد تصویب شده در نشست کارشناسان گفت: اعضای شرکت کننده از سوی کشورهای عضو در این نشست از اعمال تمهیدات قهرآمیز یک‌جانبه اقتصادی شامل تحریم‌ها که حقوق بین‌الملل و مقررات جهانی را زیر پا گذاشته است و آزادی تجارت را تهدید می‌کند ابراز نگرانی عمیق خود را اعلام کردند.

محمدمهدی آخوندزاده عصر دوشنبه در نشست مطبوعاتی خود در پایان دو روز بحث و گفت‌وگوی نمایندگان کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: در نشست تهران درباره‌ اهمیت و پایداری صلح و ایجاد روابط دوستانه و احترام متقابل و مبتنی بر همکاری در همه‌ی عرصه‌ها تاکید شد. پیامی که از تهران منتشر می‌شود پیام صلح، امنیت، توسعه، عدالت، برابری برای دنیایی است که در آن حاکمیت ظلم و تهدید و زیر پا گذاشتن قانون جایی نداشته باشد.

او با اشاره به تاریخچه‌ای از تشکیل جنبش غیرمتعهدها گفت: امروز اعضای جنبش غیرمتعهدها می‌توانند دیدگاه‌های خود را بدون فشار و تهدید مطرح کنند و این به معنی زنده بودن جنبش و فصل جدیدی برای مشارکت ملت‌ها، دولت‌ها و نهادهای غیردولتی در تعیین سرنوشت خودشان است.

رییس نشست کارشناسان ارشد شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها اضافه کرد: معاون وزیر خارجه کوبا در این نشست‌ها رییس کمیته سیاسی و مشاور ویژه وزیر خارجه مصر، رییس کمیته اقتصادی بودند. خوشبختانه توازنی میان این دو مبحث به وجود آ‌مده است.

آخوندزاده در تشریح مواد اسناد نهایی شده در اجلاس کارشناسان ارشد خاطرنشان کرد: در این نشست به پایبندی اعضا نسبت به ایجاد روابط نوین بین‌الملل بر اساس همزیستی مسالمت‌آمیز و برابری کشورها، مداخله نکردن در امور داخلی کشورها، تهدید نکردن و به کار نگرفتن زور تاکید شده است. هم‌چنین به بحران‌های مالی بین‌المللی و ضرورت تجدیدنظر و تغییر اساسی در ساختارهای سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی پرداخته شده است.

معاون بین‌الملل وزیر امور خارجه با بیان این‌که این سند بیش از ۷۰۰ پاراگراف دارد و حاصل کارها در نیویورک، مصر و تهران بوده است، گفت: بخشی از این اسناد مربوط به پیشنهادات ایران می‌شود.

وی با بیان این‌که ایران از پیشگامان مبارزه با سلاح‌های هسته‌ای بوده است، اضافه کرد: در بندهای اولیه سند نهایی شده در اجلاس کارشناسان ارشد ضرورت آغاز مذاکرات برای کنوانسیون امحای سلاح‌های هسته‌یی مطرح شده است که شامل زمان‌بندی مشخص برای امحای این سلاح‌هاست و بر استقبال کشورهای عضو این جنبش بر خلع سلاح هسته‌ای و مورد توجه قرار دادن تلاش ایران در برگزاری دو کنفرانس بین‌المللی در این‌باره پرداخته شده است که امیدواریم در نشست سران به این مواد صحه گذاشته شود.

آخوندزاده ادامه داد: در ادامه درباره‌ ابراز نگرانی از سوءاستفاده از فن‌آوری اطلاعات و وسایل جمعی با هدف تاثیرگذاری مخرب بر زیرساخت‌های کشورها با تاکید بر اقدام بین‌المللی برای رسیدگی به چنین تهدیدهایی مانند تهدیدات سایبری استاکس‌نت مطرح شد که مورد توافق کارشناسان ارشد قرار گرفته است.

رییس نشست کارشناسان ارشد شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها اضافه کرد: ایران از پیشگامان طرح خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌یی بوده است و در این سند، فراخواندن همه‌ طرف‌ها به اتخاذ اقدامات فوری در جهت اجرای پیشنهاد ۱۹۷۴ ایران درباره‌ ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای و ابراز نگرانی عمیق از تسلیحات هسته‌ای اسراییل و تهدیدات اسراییل مطرح شده است و زرادخانه تسلیحات هسته‌ی این رژیم محکوم شده است.(ایسنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.