مردم کدام کشوراز آمریکایی های چاق سبقت گرفتند؟

قطری‌ها نه تنها ثروتمند‌ترین مردم دنیا هستند بلکه لقب چاق‌ترین کشور دنیا را هم به خودشان اختصاص داده‌اند. حداقل نیمی از افراد بزرگسال این کشور چاق هستند و ۱۷ درصد قطری‌ها مشکل دیابت دارند. حالا آمریکایی‌ها می‌توانند خوشحال باشند که دیگر لقب چاق‌ترین کشور دنیا جلو نام‌شان دیده نمی‌شود. از جمعیت ۷/۱ میلیونی قطر تنها ۲۵۰ هزار نفر، اصالتی قطری دارند که طی دو نسل از یکسری افراد چادرنشین تبدیل به پولدارهایی شدند که دارایی‌هایشان چشم‌ها را از حدقه درمی‌آورد.
سن قطری‌ها برای بیماری دیابت ۱۰ سال جوان‌تر از سن معمول افرادی است که دچار این بیماری شده‌اند. کشور کوچک عربی که منابع نفت و گاز عظیمی دارد سال گذشته عنوان ثروتمند‌ترین کشور دنیا را به اختصاص داد؛ کشوری که فست‌فودهای معروف دنیا در آن نمایندگی دارند و همیشه خدا سرشان شلوغ است. حسن تیاز ۱۹ساله در مورد چاقی هموطنانش به مجله آتلانتیک می‌گوید: «در کشورمان کاری جز نشستن، قلیان کشیدن و خوردن غذاهای نه چندان سالم نداریم.
کار زیادی برای انجام دادن نیست. همه چیز به صورت اتوماتیک برای ما انجام می‌شود و اکثر ما در ماشین‌ها و دفترهای مجهزمان فقط استراحت می‌کنیم.» چاقی تنها مشکل قطری‌ها نیست و ازدواج‌های فامیلی بین مردم این کشور باعث به وجود آمدن اختلال‌های ژنتیکی و زایمان‌های مشکل‌ساز شده است. شرود الجندی متیس یکی از مدیران اتحادیه دیابت قطر می‌گوید: «مشکل دیابت می‌تواند آینده قطر را تحت تاثیر قرار دهد و نسل بعدی مردم را به خطر بیندازد.»
عال الشرشانی ۳۹ساله که سال‌هاست از دیابت رنج می‌برد، می‌گوید: «همه در کشورمان با مساله دیابت آشنا هستند منتها فقط بلدند در مورد آن حرف بزنند و هیچ‌کس راهکاری برای حل آن ارایه نمی‌دهد. من تا زمانی که کار از کار گذشته بود به راهنمایی‌های دیگران گوش نمی‌کردم و متاسفانه سایر مردم هم مثل من فکر می‌کنند.
از این می‌ترسم که زندگی‌ام را به دلیل دیابت از دست بدهم.» دولت قطر برای مقابله با بحران دیابت کمپین‌هایی را راه انداخته که مردم را به ورزش و خوردن غذاهای سالم تشویق می‌کند. ماهر سافی مدیر بازاریابی کمیته ملی المپیک قطر می‌گوید: «هدف اصلی ما تشویق و ترغیب مردم به ورزش کردن و هدایت آنها به سوی زندگی سالم است. در سال‌های گذشته کمیته ملی المپیک برنامه‌های مختلفی برای حل مشکل دیابت داشته که برای مثال می‌توان به برگزاری کلاس‌های ورزشی برای بچه‌ها اشاره کرد.»
۳۰۱۴۵

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.