آزاد راه چهار خطه بندرعباس-بندر شهید رجایی احداث می شود

به گزارش ایرنا، وزیران عضو کمیسیون امور زیر بنایی، صنعت و محیط زیست بنا به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و به استناد ماده واحده قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک ها و سایر منابع مالی و پولی کشور -مصوب ۱۳۶۶- با احداث آزاد راه چهار خطه بندرعباس- بندر شهید رجایی موافقت کردند.

براساس گزارش روزسه شنبه پایگاه اطلاع رسانی دولت، با تصویب هیات دولت، وزارت راه و شهرسازی ‌مجاز است برای اجرای آزاد راه چهار خطه بندرعباس- بندر شهید رجایی به طول حدود ۳۰ کیلومتر شامل طراحی، مهندسی، تملک اراضی و احداث آزاد راه و تاسیسات جانبی خاص و نگهداری و بهره برداری از آن به منظور انعقاد قرارداد مشارکت با شرکت احداث، ‌نگهداری و بهره برداری آزاد راه بندرعباس -بندر شهید رجایی با رعایت ضوابط و مقررات اقدام کند.

در اجرای ماده (۱۲) آیین نامه اجرایی قانون یاد شده این مشارکت از نوع (ب) است.

بر این اساس، تامین ۱۰۰ درصد منابع مالی مورد نیاز برای طراحی، مهندسی، تملک اراضی و احداث آزاد راه و تاسیسات جانبی خاص آن بر عهده و تعهد طرف مشارکت (شرکت احداث، ‌نگهداری و بهره برداری آزاد راه بندرعباس -بندر شهید رجایی) خواهد بود.

همچنین انجام تمامی امور پیمانکاری مرتبط با موضوع مشارکت، پس از تصویب قیمت های پیشنهادی توسط وزارت راه و شهرسازی بر عهده طرف مشارکت خواهد بود.

با تصویب هیات دولت، پیش بینی اولیه دوران مشارکت معادل ۲۲سال مشتمل بر دو سال دوران احداث(ثابت) و ۲۰ سال دوران بهره برداری است ولی دوران مشارکت واقعی منوط و محدود به استهلاک کامل سرمایه و سود مورد انتظار(مصوب) است.

همچنین سود قطعی مورد انتظار سرمایه گذاری معادل سود سپرده های بلند مدت نزد بانک های دولتی به علاوه پنج درصد است.

سود علی الحساب برای تنظیم گزارش هزینه – درآمد معادل ۲۵ درصد منظور می شود.

بر این اساس، ۱۰۰ درصد منافع حاصل از بهره برداری آزاد راه پس از کسر هزینه های نگهداری و بهره برداری، متعلق به طرف مشارکت بوده و صرف بازگشت اصل و سود سرمایه گذاری خواهد شد.

همچنین مسوولیت نگهداری و بهره برداری از آزاد راه و تاسیسات جانبی خاص آن در دوران مشارکت بر عهده طرف مشارکت بوده و پس از آن، آزاد راه و تاسیسات جانبی خاص آن به وزارت راه و شهرسازی انتقال می یابد.

چنانچه به دلیل دخالت دولت، تعرفه عوارض عبور کمتر از مقادیر پیش بینی شده در گزارش هزینه -درآمد تعیین شود، مابه التفاوت نرخ عوارض ضربدر ترافیک عبوری از طرف دولت با رعایت قوانین و مقررات مربوط قابل جبران خواهد بود و یا به مدت زمان بهره برداری اضافه خواهد شد.

هیات وزیران مقرر کرد: بیمه، مالیات و سایر حقوق و عوارض ناشی از اجرای آزاد راه، تابع قوانین و مقررات طرح های عمرانی است.

همچنین دولت، وزارت راه و شهرسازی را موظف کرد در قرارداد مشارکت منعقده، نحوه استیفای حقوق دولت را در صورت خودداری یا ناتوانی طرف مشارکت در اجرای مفاد قرارداد، به گونه ای پیش بینی کند که در اجرای پروژه و تکمیل آن خللی به وجود نیاید.

‘محمدرضا رحیمی’ معاون اول رییس جمهوری این مصوبه را برای اجرا ابلاغ کرد.

سیام/۷۳۷۸**۱۳۳۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۴۳۴۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.