انگیزه های آغاز به مصرف مواد مخدر چیست؟

کارشناسان مواد مخدردستیابى به هیجانات دوره جوانی، تقلید از دوستان، خارج شدن از فشارهاى عصبى و روانی را از مهمترین انگیزه ‏هاى مصرف مواد اعتیادآور در بین افراد جامعه بویژه جوانان دانستند.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گرایش به مواد مخدر امروزه به صورت یک مشکل جدی در سطح جهانی مطرح شده که در مورد سبب شناسی گرایش به مصرف مواد مخدر و اعتیاد به آنها ، فرضیه های مختلفی بیان شده است  اما هیچ یک از این نظریه ها به تنهایی نمی توانند علت مصرف مواد مخدر در یک فرد را تشریح کنند.
محمدرضا سرگلزایی دکترا ی روانشناسی با اشاره به برخی انگیزه های آغاز به مصرف مواد مخدر معتقد است که افزایش توانایی جسمی در گام نخست از انگیزه های مصرف مواد مخدر است چرا که به دلیل آثار ذهنی نئشه آور مصرف مواد باعث کاهش خستگی واحساس افزایش توانایی جسمی می شود غافل از آنکه، مصرف مواد باعث از دست رفتن نتیجه اقتصادی کار آنها و حالت خستگی و رخوت و افسردگی می شود.
وی اختلالات روانپزشکی درمان نشده  را از دیگر انگیزه های مصرف مواد مخدر دانست و افزود:بیماریهای روانپزشکی شیوع زیادی دارد و  ۲۵درصد جمعیت درهر مقطع زمانی نیاز به درمان روانپزشکی دارند اما به دلایل متعدد این افراد درمان صحیحی دریافت نمی کنند و اقدام به سوء مصرف مواد مخدر می کنند.
به عقیده این روانشناس بیماریهای طبی درمان نشده که با دردهای مزمن تظاهر می کننددرایجاد موثرند و عدم درمان مناسب آنها باعث مستعد شدن پذیرش مصرف مواد مخدر می شود و عواملی چون مشکل بودن درمان بیماری، در دسترس نبودن درمان طبی مناسب و سهل الوصول بودن موادمخدر باعث وابستگی به مواد مخدر می شود و پس از ترک نیز چون دردهای پنهان آشکار میشود ممکن است باعث عود کردن آن شود.
وی یادآور شد:درخانواده هایی که یکی از والدین وابسته به مواد باشد این کار بعنوان یک رفتار آموخته شده روشی برای مقابله با استرس  زندگی  در فرزندان دیده می شود و گاه ممکن است این سوء مصرف نشانه بزرگی و عضویت در گروه بزرگسالان به حساب آید.
سرگلزایی ادامه داد: این جوانان برای کسب یک هویت بالغانه شروع به مصرف می کنند باید در بحرانهای نوجوانی، با غلبه بر سردرگمی نقش و ایجاد هویت و ایجاد محیطی باغنا و حمایت کافی جوانان این مرحله را به سلامتی طی نمایند.
وی داشتن تصورات نادرست درباره مصرف مواد مخدر را از دیگر انگیزه های مصرف مواد مخدر دانست و اظهار کرد: تفریحی بودن مصرف مواد و ترک آن در هرزمان که اراده نمایند، بدون آنکه معتاد شوند  از جمله تصورات نادرست درباره مصرف مواد مخدر است. هر فردی با مصرف مواد چه با دوزبالا و چه دوزکم معتاد محسوب می شوداما گاهی فرد بدلیل آنکه نمی خواهد او را معتاد بدانند می گوید که تفریحی و تفننی مصرف می کند و هر وقت اراده کند ترک می کند که  این تصورات کاملاً واهی و نادرست است./ل


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.