جزئیات حذف ۱۳ قلم کالا از ممنوعیت صادرات اعلام شد

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ ۴ شنبه ۱۷ آبان ۹۱،

سه گروه کالایی پایه فلزی،‌ صنعت و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم براساس توافق انجام شده از سوی مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت از ممنوعیت صادرات حذف شد.

حمید صافدل رئیس سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب گفت: در سه گروه کالایی با پایه فلزی، صنعت و کالاهای اساسی اولویت‌های اولیه بررسی و از لیست ۵۲ ردیف اعلام شده پیشی ۱۳ قلم جدا و از لیست ممنوعیت صادرات به شرط پرداخت عوارض صادراتی و دریافت مجوز از کمیته تنظیم بازار حذف شدند.

وی تصریح نمود: از مردادماه امسال هیات دولت برای کالاهایی که با ارز مرجع وارد کشور شدند حق صادرات مجدد را ممنوع و به گمرکات هم آنرا ابلاغ نمود.

صافدل ادامه داد: در مورد محصولات پتروشیمی از آنجایی که طی ماه‌های اخیر ما شاهد نوسانات ارز در بازار داخلی کشور هستیم بخشی از این خریداران این کالاها را به سبب اینکه براساس شرایط نرخ رقابتی در بازارهای بین‌المللی از طریق بورس خریداری نموده‌اند آنرا به خارج از کشور صادر می‌کردند به همین سبب اختلاف قیمتی که در بازار داخلی و خارجی وجود داشت سبب عدم تامین نیاز داخلی کشور می‌شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه تصریح نمود: به همین منظور برای تامین نیاز صنایع پایین دستی به این کالاها قرار شد ساز و کارهای تازه با هدف حمایت از تولید داخلی و تامین نیازهای صنایع پایین‌دستی اتخاذ شود.

براین اساس مقرر شد؛ ابتدا براساس تامین نیاز صنایع پایین‌دستی جلوی صادرات محصولات پتروشیمی گرفته شود ضمن آنکه مقرر شد محصولات نهایی حاصل از تولیدات صنایع پتروشیمی که ارزش افزوده بالاتری دارند صادرات آنها کماکان مثل قبل ادامه یابد.

صافدل افزود: نگاه دولت همانند ۷ سال قبل حمایت از صادرات است بر این اساس در ۷ سال قبل براساس آمار موجود صادرات به ویژه صادرات غیرنفتی رشد قابل توجهی داشته است.

وی در خصوص صادرات مواد اولیه کالاهای اساسی اظهار داشت: این گروه از کالاهای اساسی شامل گندم، آرد، برنج، روغن‌، شکر،‌ قند، گوشت قرمز و شیر خشک صنعتی می باشند که صادرات آنها به منظور تامین نیازهای داخلی ممنوع شده است اما استفاده از این مواد اولیه در صنایع پایین‌دستی صنایع غذایی به منظور تولید محصول نهایی همچنان ادامه دارد ضمن آنکه صادرات محصولات نهایی این گروه کالایی به سبب ارزش افزوده بالا و ارزآوری مناسب همچنان طبق ضوابط کمیته تنظیم بازار و با پرداخت عوارض صادرات ادامه دارد.

صافدل در خصوص گروه کالایی براساس پایه فلزات گفت:‌ این گروه خود به دو قسمت تقسیم می‌شود؛ بخشی از این گروه شامل مواد اولیه یا خام صادراتی است که صادرات آن ممنوع شده است که در ترکیب و فراوری نهایی کالاها برای صادرات کالای نهایی آن ممنوعیتی وجود ندارد.

وی در ادامه در خصوص تعرفه‌های در نظر گرفته شده و ابلاغ آن به گمرکات اجرایی کشور گفت:‌ براساس مقررات پیشی مشکلاتی در خصوص ممنوعیت صادرات کالاهای در نظر گرفته شده برای گمرکات به وجود آمده بود که در مقررات وضع شده تازه این ابهامات رفع و از طریق سیستم HS به تفکیک اطلاع رسانی شده و در اختیار گمرکات و ذینفعان قرار گرفته است.

صافدل در خصوص کالاهای پتروشیمی اظهار داشت: همین موضوع تقسیم‌بندی هم در مورد کالاهای پتروشیمی هم وجود دارد و این کالاها به دو گروه تقسیم شده‌اند ضمن آنکه کالاهای پتروشیمی صرفا با پرداخت عوارض صادراتی قابل صادرات و خارج از کشور می باشند.

وی ادامه داد: گروه دیگر کالاهای پتروشیمی برای صادرات علاوه بر پرداخت عوارض صادراتی باید مجوز کمیته تنظیم بازار را هم دریافت نمایند؛ این کار به منظور تضمین تعهد پتروشیمی مبنی بر تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع داخلی است زیرا پتروشیمی متعهد شده برای تداوم صادرات کالاهای پتروشیمی مواد مورد نیاز صنایع مورد نیاز داخل را تامین و مابقی آن را صادر کند. این موضوع در مورد مواردی که کالایشان در گمرک می‌باشد می‌تواند انجام شود و اگر در موردی گمرکات اجرایی کشور نتوانستند تصمیم‌گیری نمایند می‌توانند براساس ماده ۱۱ مکرر آئین‌نامه اجرایی صادرات و واردات این موضوع را حل نمود.

صافدل در خصوص ۱۳ قلم کالایی که از ۵۲ ردیف ممنوعیت صادراتی حذف شده‌اند در خصوص گروه کالاهای اساسی که صادرات خام آنها ممنوع شده است اما کالاهای فراوری شده آنها منعی برای صادرات ندارند گفت: این گروه شامل گندم، آرد، قند، گوشت قرمز، جو،‌ذرت، کنجاله سویا و انواع کره است که صادرات آنها به صورت خام ممنوع اما فراوری شده آنها مانعی ندارد در گروه فلزات کالاهای فلزی مانند ترکیب شمش‌هایی همچون اسلب، بیلت، شمش آلومینیوم و قراضه فلزات صادرات آنها ممنوع می باشند اما کالاهای فراوری شده آنها همچنان صادر می‌شود.

وی در خصوص گروه سوم کالایی تصریح نمود: این گروه شامل مواد پتروشیمی همچون سولفات سدیم، کربنات سدیم، اسید سولفوریک، جوش شیرین و امثالهم است که در پایگاه اینترنتی ما لیست کامل آنها قید شده که فراوری شده آنها صادراتش منعی ندارد.

صافدل در ادامه اظهار داشت:‌ تغییرات تازه انجام شده در خصوص صادرات صنایع فلزی و صنایع پتروشیمی ابتدا با هدف تامین نیازهای بازار داخلی صرفا با مجوز کارگروه تنظیم بازار و پرداخت عوارض صادراتی امکان پذیر است.

وی در خصوص سایر مواد حوزه پتروشیمی گفت: الکیل بنزن، خود بنزن، پی‌وی‌سی، کریستال ملامین و بخشی از کالاهای پتروشیمی صادرات آنها فقط با مجوز کمیته تنظیم بازار امکان‌پذیر است.

صافدل در پایان در خصوص صادرات دارو گفت:‌ در حوزه دارویی صادرات دارو صرفا با مجوز وزارت بهداشت، درمان و صادرات امکان‌پذیر است ضمن آنکه دو ردیف کالایی پیش از تنظیم مقررات تازه تخم‌مرغ نطفه‌دار و دیگری سود کاستیک که جزء مواد پتروشیمی است پیشا از لیست ممنوعیت ۵۲ ردیف کالا حذف شدند./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.