خطر کمبود ویتامین D در کودکان جدی است

۲۸ آبان ،

کمبود شدید ویتامین D در دختران بیش از پسران است.

دکتر مریم رزاقی آذر، فوق تخصص غدد اطفال در گفتگو با خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران با اشاره به این که  ویتامین D یک ماده غذایی با فعالیت شبه هورمون است گفت: این ویتامین متابولیسم کلسیم استخوان ها را در طول زندگی تنظیم می کند.

وی با تاکید بر نقش این ویتامین در پیشگیری از بیماری ها گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده، ویتامین D نقش پیشگیری از دیابت قندی، پوکی استخوان، ورم مفاصل، پرفشاری خون، افسردگی، سرطان سینه، پروستان را به عهده دارد.

این فوق تخصص غدد اطفال با بیان این که مصرف ویتامین ‌D سبب سلامتی و افزایش ۴۰ تا ۶۰ درصدی توده استخوانی در دوران بلوغ می گردد گفت: در موارد کمبود این ویتامین، تجویز مکمل های غذایی به عنوان پیشگیری ضرورت دارد.

** کمبود ویتامین در کودکان ایرانی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطر نشان کرد: در مطالعات انجام شده ۲۵ درصد کودکان تهران، دچار کمبود شدید ویتامین D می باشند که از این میزان ۸ درصد پسران و ۹۳ درصد دختران به طور معنی داری پیش از بلوغ دچار کمبود این ویتامین می باشند.

وی در ادمه افزود: این در حالی است که همه کودکان در معاینه ی بالینی سالم بودند و تست های کلسیم، فسفر و آلکالن فسفاتاز در حد طبیعی سن شان بود .

دکتر رزاقی آذر در پایان یادآور شد: در وقت بلوغ، بهتر است سطح ویتامین D اندازه گیری شود و در صورت کمبود، اقدامات درمانی مناسب توسط پزشک متخصص انجام شود./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.