شکستگی‌های مکرر در کودک ناشی از کمبود ویتامین D است

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز:‌ فوق‌ تخصص ارتوپدی کودکان گفت: شکستگی‌های مکرر، راشیتیسم، تغییر شکل استوانی و پا پرانتزی و پا ضربدری ناشی از تغذیه نامناسب مادر دوران باردهی و شیردهی و کمبود ویتامین D است.

فرهنگ غریب‌پور در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: ضعف کلسیم معمولاً به صورت مادرزادی رخ می‌دهد.

فوق‌ تخصص ارتوپدی کودکان تصریح کرد: علاوه بر آن تغذیه نامناسب مادر در دوران بارداری و شیردهی و در معرض آفتاب نبودن، می‌تواند منجر به کمبود ویتامین D و ضایعات حاصل از آن شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: کمبود کلسیم و ویتامین D می‌تواند عوارضی همچون راشیتیسم، تغییر شکل استخوانی مثل پا پرانتزی – پا ضربدری و شکستگی‌های مکرر دوران نوزادی رادر پی داشته باشد.

فوق‌ تخصص ارتوپدی کودکان افزود: کمبود ویتامین D می‌تواند منجر به تغییر ارگان‌های استخوانی همچون دنده‌ها و تغییر شکل‌ مفاصل شود که انجام رادیوگرافی آزمایش ویتامین D و عکس گرفتن از مچ دست می‌تواند بیان‌کننده سبب این تغییر شکل‌ها باشد.

این استاد دانشگاه گفت: بر مبنای این آزمایش و عکس‌ها می‌توان در صورت لزوم برای کودک ویتامین D یا شربت کلسیم تجویز کرد.

فوق تخصص ارتوپدی کودکان به مادران پیشنهاد کرد در زمان بارداری و شیردهی تغذیه مناسب داشته باشند و حتماً از لبنیات، شیر و سبزیجات استفاده کنند و در معرض اشعه آفتاب نیز باشند تا بتوانند ویتامین D بدن خود و نوزاد را تأمین کنند.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.