خودمان را نقد می‌کنیم

گزارشی از برنامه «شنیده می‌شوید» در رادیو جوان

جام جم آنلاین: برنامه «شنیده می‌شوید» به سردبیری و تهیه‌کنندگی طیبه شیخ‌زاده پنجشنبه‌ها ساعت ۱۰ و ۴۵ دقیقه به ‌مدت یک‌ساعت از رادیو جوان پخش می‌شود.

این برنامه که به نوعی کارشناسی برنامه‌های دیگر این رادیو را به عهده دارد با این پرسش از مردم که چه برنامه‌ای را انتخاب می‌کنند که به شنیده می‌شوید آورده شود و آیا از این برنامه راضی هستند یا خیر، مهمان هفته آینده خود را اعلام می‌کند.

از میان پاسخ‌هایی که مردم برای این برنامه می‌فرستند، آن برنامه‌ای که مورد استقبال مردمی است برای هفته آینده انتخاب می‌شود و برای کارشناسی به برنامه می‌آید.

برنامه شروع نشده است و بحث بر سر گیر آوردن بلیت تئاتر عروسکی «اپرای حافظ» بهروز غریب‌پور است.

کم‌مانده است پرونده کاری غریب‌پور را بیرون بکشند که پیمان قریب‌پناه با مهمان این هفته، یعنی برنامه منتخب مردمی «بند کفشتو محکم کن» به سردبیری شاهین شرافتی وارد اتاق می‌شوند و سارا تهرانی مقدم پشت میز صدا می‌نشیند.

کارشناس برنامه، دکتر پدیدار نیز وارد استودیو شده و نزد گوینده و مهمان برنامه می‌رود.

قریب‌پناه می‌گوید: اگر از برنامه راضی هستید «الف» و اگر راضی نیستید گزینه «ب» را برای ما بفرستید.

طیبه شیخ‌زاده ـ که در استودیو حواسش به همه چیز است ـ درباره برنامه می‌گوید: ما با سردبیر برنامه‌ای که مردم انتخاب کرده‌اند، صحبت و نویسنده، گوینده و فرم برنامه را معرفی می‌کنیم و به اهداف آن می‌پردازیم.

وی ادامه می‌دهد: کسانی که به‌عنوان کارشناس در این برنامه حضور می‌یابند در اصل کارشناس رسانه‌اند.

این کارشناسان به تحلیل، نقد و بررسی جدی برنامه می‌پردازند و اصول، قالب و ساعت برنامه را نسبت به گروهی که برنامه در آن قرار دارد، بررسی می‌کنند.

شیخ‌زاده اضافه می‌کند: در واقع منتقد به شکل ظریفی برنامه را نقد و آشکارا اصول برنامه‌سازی صحیح را عنوان می‌کند که بسیار برای سردبیر، تهیه‌کننده و نویسنده کارساز است.

شیخ‌زاده معتقد است با این جلسات، برنامه‌ساز متوجه می‌شود برنامه‌ای که می‌سازد اصلا برای آن زمان رسانه مناسب است یا خیر. اگر خوب است چطور می‌تواند جذابیت آن را بیشتر کند و اگر خوب نیست چگونه باید برنامه را به‌ حدی برساند که شنیدنی‌تر شود.

این برنامه که طرحی از خانم خوشنویس است مشخص می‌کند هر برنامه چقدر شنیدنی است. با این‌که‌ پنجشنبه و جمعه، کم مخاطب‌ترین زمان رادیوست، اما سیل پیامک‌ها و تماس‌ها به این برنامه توسط مخاطبان از خوب بودن این برنامه نشان دارد. این‌طور که معلوم است رادیو جوان ساعت خاصی ندارد و در همه زمان‌ها شنیده می‌شود.

پیمان قریب‌پناه، گوینده برنامه می‌گوید: این برنامه دو جنبه دارد؛ نخست این‌که برنامه‌های شبکه جوان واقعا شنیده می‌شود و دوم شنوندگان به صورت نسبی با برنامه‌ها آشنا شده و برنامه‌سازی را بیشتر می‌شناسند. با نقد یک برنامه، شنونده می‌داند ما چشممان نسبت به برنامه‌ها باز بوده و هر برنامه‌ای را روی آنتن نبرده و به شنوندگان خود احترام می‌گذاریم. سپس به خود برنامه‌ساز در پیشرفت برنامه‌اش کمک می‌کند. مردم نیز نسبت به برنامه آن برنامه‌ساز نظر می‌دهند. من نیز سعی می‌کنم تا آنجا که اطلاعات دارم نظر خود را بگویم و گپ و گفتی با آنها داشته باشم.

قریب‌پناه اضافه می‌کند: این برنامه مثل این می‌ماند آدم‌هایی که به سینما می‌روند و فیلم می‌بینند اگر کارشناس باشند فیلم را تکنیکی‌تر ببینند. در رادیو نیز به تربیت شنونده و حرفه‌ای کردن وی اهمیت داده می‌شود. از بین تمام برنامه‌ها، این جزو دوست‌داشتنی‌ترین‌هایم بوده است.

شاهین شرافتی، مهمان این برنامه و سردبیر برنامه بند کفشتو را محکم کن درباره برنامه شنیده می‌شوید می‌گوید: این نمونه برنامه را تا به حال در رادیو نداشتیم و اتفاق خجسته‌ای برای رادیو جوان است.

درباره برنامه ما هم خیلی کمک کرد. ساعت برنامه، ظهر جمعه بود. ساعتی که مخاطب جدی هم نمی‌توانست آن را دنبال کند و مخاطبان خواستند ساعت برنامه تغییر کند و مدیران شبکه صدای مردم را شنیدند و ساعت برنامه را
۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح کردند.

در همین برنامه نیز درخواست شد تعداد برنامه بیشتر شود و تصمیم گرفته شد پنجشنبه و جمعه‌ها نیز برنامه پخش شود.

برنامه شنیده می‌شوید این فرصت را ایجاد می‌کند که تعداد مخاطبانت را بیشتر کنی. بدون حب و بغض نقد می‌شوی و باید جنبه‌اش را داشته باشی و استفاده کنی.

این برنامه مثل دست‌های کمکی می‌ماند که به داد برنامه‌ساز می‌رسد و او می‌تواند با این کمک، وزنه‌های سنگینی را برداشته و راحت‌تر حمل کند.

این برنامه جزو جدی‌ترین برنامه‌هایی بود که در این مدت از رادیو جوان شنیده‌ام. همیشه شور و حال خاصی در استودیوی رادیو جوان در جریان است، اما با این که برنامه جدی است، باز هم همه برنامه را دوست دارند حتی برنامه‌سازان دیگر.

همه منتظرند روزی برنامه خودشان در این برنامه مورد ارزیابی قرار بگیرد و مهمان شنیده می‌شوید باشند و همگی به یقین رسیده‌اند که در این رادیو شنیده می‌شوند. (جام جم – ضمیمه قاب کوچک)

نگار حسینخانی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.