دبیرکل اتحادیه عرب: جامعه جهانی مسئول ظلم‌ علیه مردم فلسطین است

۱۱م آذر ،

.moheet-2.jpg

دبیرکل اتحادیه عرب امروز(شنبه) تاکید کرد: جامعه جهانی مسئول اصلی ظلمی است که علیه ملت فلسطین صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی اینترنتی النشره، نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب امروز (شنبه) در سخنانی در پنجمین دور کنفرانس اقتصادی ترکیه و کشورهای عربی با اشاره به مساله فلسطین گفت: آنچه در جهان عرب اتفاق افتاد و چالش‌هایی که در حال حاضر با آن روبه‌رو هستیم امکان ندارد که مساله محوری و اصلی اعراب را از یاد آنها ببرد.

وی افزود: در حال حاضر جامعه جهانی مسئول اصلی ظلمی است که در طول تاریخ علیه ملت فلسطین اعمال شده است.

العربی همچنین از کشورهای عربی درخواست کرد تا در مواضع خود از جمله پایبندی اعراب به طرح صلح به عنوان گزینه استراتژیک ارزیابی انجام داده و در فواید عملکرد کمیته چهارجانبه صلح بازنگری کنند.

دبیرکل اتحادیه عرب همچنین پایان کامل اشغالگری‌های اسرائیل در اراضی فلسطینی را خواستار شد.

وی گفت: باید موضعی جدی از سوی کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص فلسطین اتخاذ شود.

العربی در ادامه به مساله بحران سوریه اشاره کرد و گفت: کشورهای عضو اتحادیه عرب برای حل‌وفصل بحران سوریه و از بین بردن آثار منفی آن بر زندگی مردم تلاش کرده و همه توان خود را برای ممانعت از نابودی زیرساخت‌های سوریه و آثار تاریخی این کشور به کار بستند.

العربی در ادامه با دعوت گروه‌های درگیر سوری به متوقف کردن کشتارها و درگیری‌های مسلحانه اعلام کرد: ما از اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب برای نجات سوریه حمایت می‌کنیم تا بتواند تلاش‌هایش در سوریه را به سرانجام برساند.

العربی همچنین به بهار عربی اشاره کرد و گفت: بهار عربی سبب ایجاد تغییرات دموکراتیک شد که در حال حاضر اتحادیه عرب را با چالش‌های تازه روبه‌رو کرده است.

در همین حال سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان نیز به ملت فلسطین به خاطر دستیابی به عنوان “کشور غیر عضو” در سازمان ملل تبریک گفت و اعلام کرد: تصمیم اخیر سازمان ملل در واقع بشارت دهنده پیشرفتی مثبت در مساله فلسطین بود.

در همین حال احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز در این نشست گفت: سفر به نوار غزه تنها به خاطر غزه و مردم فلسطین نبود بلکه به خاطر آزادی وجدان انسانی و پایان دادن به رنج‌های فلسطینی‌ها در مقابل حملات اسرائیل بود.

داوود اوغلو همچنین دستیابی فلسطینی‌ها به عنوان کشور ناظر در سازمان ملل را پیروزی برای همگان توصیف کرده و بر لزوم تلاش برای دستیابی فلسطین به عضویت کامل در سازمان ملل تاکید کرد.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه به بحران سوریه نیز اشاره کرد و گفت: چیزی که در حال حاضر در سوریه اتفاق می‌افتد، آزمونی برای وجدان انسانی است.

وی گفت: نظام سوریه هرگز در این جنگ پیروز نخواهد شد چرا که هرگز نخواهد توانست اراده ملت سوریه را از بین ببرد.

مقامات عربی و مسئولان ترکیه امروز پنجمین دور نشست اقتصادی ترکیه و کشورهای را در استانبول برگزار کردند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.