روز جهانی قدس در تونس و برنامه های ویژه مردمی

به گزارش ایرنا، بسیاری از مردم و گروه ها و احزاب سیاسی تونس بویژه حامیان مقاومت فلسطین و لبنان و مخالفان دشمن صهیونیستی برنامه های گسترده ای را در سراسر این کشور برای برگزاری باشکوه مراسم روز جهانی قدس پیش بینی کرده اند.

روز جهانی قدس در تونس هنگامی در کانون توجهات قرار گرفت که مجلس ملی موسسان تونس در بررسی قانون اساسی جدیداین کشور، پیش نویس طرح ‘ جرم بودن هرگونه رابطه با رژیم صهیونیستی’ را با اکثریت آرا تصویب کرد.

جرم بودن هرگونه رابطه با رژیم صهیونیستی مطالبه اصلی مردم انقلابی و بسیاری از احزاب و گروه های سیاسی تونس است که سرانجام طرح آن توسط فراکسیون حزب النهضه به مجلس موسسان ارائه شد.

ورود ‘ سمیر قنطار’ سمبل آزادگان مقاومت لبنان به تونس برای شرکت در برنامه های ویژه روز جهانی قدس در کنار برگزاری همایش بین المللی شعر مقاومت ، نگاه ها را بیش از پیش به برگزاری این مراسم معطوف کرده است.

قنطار که برای نخستین بار به تونس سفر می کند ، در فروگاه بین المللی پایتخت این کشور موسوم به (کارتاژ) از سوی نمایندگان گروه های تونسی حامی مقاومت و ضد رژیم صهیونیستی و شماری از مردم به گرمی استقبال شد.

دیروز دوشنبه هنگام ورود قنطار به فرودگاه تونس، استقبال کنندگان با سردادن شعارهایی در حمایت از مقاومت لبنان و فلسطین و علیه رژیم صهیونیستی و حامیان منطقه ای و جهانی آن خواستار آزادی فلسطین شدند و فریاد مرگ برآمریکا و اسراییل آنان در سالن فرودگاه تونس طنین انداز شد.

انجمن تونسی التسامح که یکی از گروه های ضد رژیم صهیونیستی در تونس است و فعالیت های گسترده ای در حمایت از مقاومت لبنان و فلسطین دارد، از قنطار برای شرکت در مراسم روز جهانی قدس دعوت کرده است.

** همایش بین المللی شعر مقاومت اسلامی در تونس

‘ بحری العرفاوی ‘ مدیر اجرائی اولین همایش بین المللی شعر مقاومت اسلامی در تونس اعلام کرده است که ‘ انجمن بین المللی شاعران مقاومت معروف به (الحیات) با همکاری مرکز مطالعات اسلامی الزیتونه در تونس به مناسبت روز جهانی قدس اقدام به برگزاری شب شعر مقاومت با عنوان (سهره القدس الشعریه) می کند.

در این مراسم قرار است شاعران بزرگی همچون نادی ساری الدیک از فلسطین، غسان مطر و الحاج فضل مخدر از لبنان، محمد علی رباوی از مغرب، رابح ظریف از الجزایر، عقیل بن ناجی از عربستان، سمیر مصطفی فراج از مصر، قاسم بن رشید و محمد علی آذرشب و حسن سیاح از ایران و عبد المجید الترکی از یمن، احمد الحجیری از بحرین و بحری العرفاوی، سامی المساهیلی، الصادق حمزه، مبروک السیاری، ناجی الحجلاوی، الصحبی العلوی و جمال الفرحاوی از تونس شرکت کنند.

این اولین کنگره بین المللی شاعران مقاومت اسلامی است که پس از انقلاب بیداری اسلامی در تونس برگزار می شود.

** جشنواره الاقصی

براساس این گزارش دو همایش بزرگ در پایتخت تونس و استان صفاقس ( دومین استان بزرگ تونس) به ابتکار چند انجمن و گروه تونسی ضد صهیونیزیم از جمله انجمن التسامح تونس ، انجمن پزشکان جوان تونس و کمیته ملی حمایت از مقاومت و مبازره با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و با حضور سمیر قنطار برگزار می شود.

‘ جشنواره الاقصی’ در شهر بنزرت ( ۷۰ کیلومتری پایتخت تونس) هم با عنوان ‘ قدس از نگاه حسین التریکی و روژه گارودی’ از جمله برنامه های مردمی در تونس برای روز جهانی قدس است.

در این جشنواره که چهارده گروه و انجمن تونسی غیردولتی در برگزاری آن مشارکت دارند، گروه سرود لبنانی ‘ الکرامه’ برنامه اجرا می کند.

در استان قفصه در جنوب غربی تونس نیز برنامه ویژه روز جهانی قدس با حضور دو گروه سرود لبنانی ‘ الکرامه و الاسراء ‘ برگزار می شود.

مراسم رسمی روز جهانی قدس پنجشنبه شب به میزبانی سفارت جمهوری اسلامی ایران و با حضور مقامات و شخصیت های رسمی و حزبی تونس و سفرا و نمایندگان سیاسی کشورهای مقیم تونس برگزار می شود.

مراسم دیگری همزمان با روز جمعه به مناسبت روز جهانی قدس با مشارکت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تونس و دانشگاه بین المللی (UIT) تونس برگزار می شود.

این مراسم با عنوان ‘ صهیونیزم بین الملل از نگاه امام خمینی(ره) و مرحوم محمد صالح النفیر( از علمای برجسته جامع الزیتونه و مغرب عربی’ برگزار می شود.

خاورم ** ۱۳۲۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۷۶۶۱۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.