الغنوشی آشتی ملی در تونس را خواستار شد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ‘راشد الغنوشی’ روز یکشنبه اجماع و آشتی ملی را در مرحله انتقالی در تونس خواستار شد و تلاش ها برای ایجاد چند دستگی اجتماعی در این کشور را محکوم کرد.

الغنوشی در سخنرانی به مناسبت سی و یکمین سالگرد تشکیل جنبش اسلامی تونس، اعلام کرد: ‘ فقط از طریق اجماع ملی می توان به اهداف انقلاب دست یافت .’

جنبش اسلامی تونس بعدها در ماه مارس سال ۲۰۱۱ در جریان خیزش مردمی این کشور که چهاردهم ماه ژانویه به حکومت زین العابدین بن علی رئیس جمهور سابق تونس خاتمه داد، به حزب النهضه تبدیل شد و مشروعیت یافت.

العنوشی در کاخ کنگره تونس در حضور صدها نفر از طرفداران و میهمانان حزب النهضه اعلام کرد: در این مرحله دشوار، ما به اجماع و آشتی ملی نیاز داریم تا مطالباتی را که فراتر از منافع حزبی و تامین کننده منافع ملی است، تحقق بخشد.

حزب النهضه برای حفظ اجماع ملی از معرفی شریعت به عنوان منبع اصلی قانونگذاری در قانون اساسی آینده تونس چشم پوشی کرد.

الغنوشی با ابراز تاسف نسبت به فقدان شرایط گفتمان ملی، بر لزوم سالم سازی بخش های قضایی و امنیتی در تونس جدید تاکید کرد.

الغنوشی با اشاره به حکومت حبیب بورقیبه نخستین رئیس جمهور تونس، و بن علی رئیس جمهور بعد از وی اعلام کرد: دین و ایمان به رغم جنگی که رژیم های سیاسی بعد از استقلال تونس علیه آن آغاز کرده بودند، به حیات خود ادامه داد.

رهبر النهضه که حزب وی از حدود شش ماه پیش کنترل دولت تونس را در اختیار دارد، همچنین با اشاره به افزایش ناگهانی جریان های سلفی در تونس، تبعیت از قانون و گفتگو را در کشور خواستار شد.

وی همچنین در ادامه افزود: آنهایی که می خواهند در جامعه تفرقه ایجاد کنند و آنهایی که با مردم مانند کافران رفتار می کنند، به انقلاب تعلق ندارند.

**۲۰۱۶**۱۵۹۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۶۲۹۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.