رونق نیروگاه های تجدیدپذیر در گرو مشارکت بخش خصوصی

یک کارشناس انرژی ضمن اشاره به سرمایه گذاری های صورت گرفته در زمینه انرژی های تجدیدپذیر، اتخاذ سیاست هایی جهت مشارکت بخش خصوصی را لازمه افزایش سهم این منابع در تولید برق کشور ارزیابی کرد.

بهنام ملکوتی کارشناس انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: در ۱۰ سال اخیر توجه خاصی به انرژی های تجدیدپذیر شده است. کشورهای مختلف اقدامات متعددی در این زمینه انجام داده اند به طوریکه ۷۰ درصد سرمایه گذاری های انجام شده در زمینه انرژی های تجدیدپذیر در سطح دنیا به پنج کشور چین، آلمان، امریکا، ایتالیا و برزیل ارتباط دارد و کشور چین با ۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در این زمینه، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: جالب است بدانیم که تمام این رقم از ردیف بودجه های دولتی این کشورها تامین نشده؛ بلکه دولت ها با اتخاذ مکانیزم های موثر، زمینه مشارکت بخش خصوصی در این زمینه را فراهم کرده و این سرمایه گذاری در اثر حضور بخش خصوصی صورت گرفته است.

این کارشناس انرژی با ضروری دانستن مشارکت بخش خصوصی در توسعه این صنعت گفت: در ایران نیز از سال های گذشته فعالیت های متعددی در زمینه انرژی های تجدیدپذیر صورت گرفته است اما قیمت خرید برق از نیروگاه های تجدیدپذیر به عنوان گلوگاه توسعه این فناوری به گونه ای است که بخش خصوصی رغبت زیادی برای ورود به این عرصه ندارد. شکل گیری صنعت نیروگاه های تجدیدپذیر در گرو اصلاح قیمت خرید برق از این نیروگاهها است؛ زیرا امروزه این منابع انرژی در کشورهای واردکننده نفت و انرژی قابلیت رقابت با نیروگاه های حرارتی را پیدا کرده اند و با اندک حمایتی گسترش پیدا می کنند؛ هرچند به علت یارانه ای بودن سوخت در ایران هنوز قابلیت های این منابع ناشناخته باقی مانده است./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.