رییس مرکز اسلامی انگلیس:علاقه اروپاییان برای آشنایی با فلسفه قیام امام حسین روز افزون است

۰۳م آذر ،

حجت الاسلام والمسلمین معزی با اشاره به اینکه در محافل و مراسم مذهبی باید به جنبه های فکری و اندیشه ای عاشورا اهتمام بیشتری شود، معتقد است: ذکر مصائب امام حسین(ع) و تعظیم شعائر در محافل و هیأت های مذهبی سبب زنده نگه داشته شدن نهضت عاشورا تا همیشه تاریخ شده است.

رییس مرکز اسلامی انگلیس  اظهارکرد: عزاداری امام حسین (ع) دارای جنبه های اعتقادی و احساسی است، شیعیان به دلایل متقن معتقدند باید عاشورا و فلسفه ی آن را زنده نگه داشت و بر همین اساس از دوران امامت حضرت سجاد (ع) تاکنون هر یک از ائمه معصومین (ع) به نوعی عزای امام حسین (ع) را مطرح کرده و آن را زنده نگه داشته اند، به عبارت دیگر اگر عزاداری ها نبود عاشورا محو می شد.

معزی با بیان اینکه حوادث تاریخی بزرگی در جهان وجود دارند که به دست فراموشی سپرده شده اند اما همواره اتفاق کربلا زنده مانده است، تصریح کرد: زنده ماندن عاشورا و نهضت امام حسین (ع) به سبب فلسفه ی الهی قیام امام حسین و پاسداشت آن به واسطه ی چنین عزاداری هاست.

او با بیان اینکه شیوه ها و سبک عزاداری بر اساس فرهنگ هر جامعه و قومی متفاوت است که به عنوان مثال می توان به اشکال متفاوت عزاداری در دوران صفویه وقاجاریه و بعدها در ایران اشاره کرد، ادامه داد: ایرانی های مقیم کشورهای اروپایی علی رغم اینکه هر کدامشان از اقوام متفاوتی می باشند، سبک یکسانی از عزاداری دارند، این در حالی است که هر یک از اقوام ایرانی در ایران با سبک و سیاق خودشان عزاداری کرده و چندان نمی توانند با یکدیگر به صورت مشترک مراسم برگزار کنند.

معزی با بیان اینکه دامنه ی مراسم عزاداری حضرت سید الشهدا ابعاد عمیقتر و وسیعتری در اروپا پیدا کرده است و بالندگی شایان توجهی دارد، افزود: بسیاری از اروپائیان علاقمند به آشنایی با فلسفه ی قیام امام حسین (ع) و دلایل عزاداری برای آن امام می باشند.کارهای خوبی تا کنون انجام شده است اما کاری که بتواند ابعاد اتفاق عاشورا را کاملاً به ذهن آنان نزدیکتر کرده و بین سؤالات ذهنی آنان و عزاداری امام حسین (ع) تناسب لازم را برقرار کند هنوز انجام نشده است و باید تلاش های بیشتری انجام شود.

معزی با اشاره به برگزاری حدود یکصد مراسم عزاداری امام حسین (ع) در لندن، عنوان کرد: در سراسر انگلستان مجالس گرامیداشت قیام اباعبدالله الحسین (ع) از سوی اقوام و ملل مختلف برپاست و یادآور شد بخشی از مجالس برای اظهار عواطف و احساسات دینی بوده و بخش دیگر آن برای آگاه سازی مردم با مفاهیم دینی و تبلیغات دینی است همانگونه که در کشورهایی نظیر ایران و عراق و پاکستان جاری است با این تفاوت که در اروپا بیشتر برنامه ها داخل مذهبی و در محیط جامعه ی شیعیان انجام می گردد و برنامه هایی که در فضای عمومی یا خیابان ها انجام می گردد کمتر و معدودتر است.

معزی ادامه داد: درگذشته منبرهایی که در ایام عزاداری و در روزعاشورا برگزارمیشدکه باهدف بهره گرفتن ازآن به عنوان فرصتی برای بیان مسائل مورد نیازاعتقادی،تاریخی،کلامی و اجتماعی .. مسلمانان بوده است. البته در سال های اخیر در مواردی دیده شده است که جنبه های احساسی در محافل عزاداری بر جنبه های اندیشه ای آن تقدم پیدا کرده است که می توان از آن به عنوان یک آسیب یاد کرد.این نقیصه باید به مرور تصحیح و ترمیم شود به ویژه در اروپا که نیاز مخاطب به دانستن چون و چرای ماجرای کربلا بسیار است و همه ی ابعاد قضیه برایشان به وضوح شیعیان در ایران و عراق نیست.

وی در پایان با بیان اینکه تأکید بر جنبه های احساسی نهضت امام حسین در محافل مذهبی پس از جنگ تحمیلی ایران افزایش یافته است، گفت: رسانه ها در این زمینه وظیفه دارند تا بدون خدشه دار کردن عواطف و احساسات مردم مسائل اصلی عزاداری امام حسین (ع) را تبیین کنند.

/۶۲۶۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.