سازندگان و تامین کنندگان کالای نفت باید به امضای الکترونیک مجهز شوند

به گزارش روز شنبه ایرنا، ‘احمد تولایی’ با اشاره به راه اندازی و بهره برداری فاز نخست مرکز صدور گواهی الکترونیک طی ماه های اخیر تاکید کرد که تجهیز سازندگان و تامین کنندگان کالا یکی از بخش های مربوط به این مرکز است که این مهم تا پایان سال با تکمیل کلیه مراحل راه اندازی این مرکز برای تمامی مراجعان به صنعت نفت فراهم می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی، وی ویژگی ممتاز استفاده از امضای الکترونیک را ضریب ایمنی بالای آن دانست و گفت: احراز هویت، رمزنگاری اطلاعات مبادله شده، کنترل مجوز نرم افزار، اعتبار و یکپارچگی پیام و امنیت کانال های ارتباطی از مزایای امضای دیجیتال است.

تولایی دیگر مزیت استفاده از امضای الکترونیک را حذف کاغذ از مکاتبات اداری اعلام و خاطر نشان کرد که در صنعت نفت سالها است از سیستم اتوماسیون اداری استفاده می شود ولی تا امروز حذف کامل کاغذ از مکاتبات اداری انجام نشده است که با استفاده از این امضا امکان حذف کاغذ نیز فراهم می شود.

وی با بیان اینکه مدت هاست در دنیا از چنین امکاناتی استفاده می شود، یادآور شد که استفاده از این امضا استانداردهای بین المللی دارد که تمام افراد متقاضی برای آن باید این استانداردها را رعایت کنند.

فاز نخست سامانه خرید الکترونیک صنعت نفت و سامانه امضای الکترونیک صنعت نفت روز پنج شنبه (۴ خرداد) با هدف توسعه زیرساخت های الکترونیک و بالا بردن ضریب اعتبار و امنیت اطلاعات راه اندازی شد.

مشکلات و ضعف های سیستم خرید کالای جاری در صنعت نفت، تاخیر طولانی از زمان سفارش دهی، تعدد انبارها، حجم بالای موجودی انباشته، نبود سیاست یکپارچه و وجود فعالیت های موازی و غیرمنسجم، از جمله مشکلات سیستم خرید جاری در صنعت نفت است که ضرورت راه اندازی سامانه خرید الکترونیک صنعت نفت و سامانه امضای الکترونیک را در این صنعت ایجاد کرده است.

کاهش هزینه های انبارداری و صرفه جویی در خرید کالاها از طریق برنامه ریزی دقیق، از جمله شاخص های سامانه جدید است که سبب رقابت پذیری بیشتر میان سازندگان و تولیدکنندگان کالا و دسترسی آسان به منابع و آمار و اطلاعات و در نهایت رضایت متقاضیان می شود.

امضای دیجیتال، شناسنامه ای است که هویت واقعی را به صورت مجازی و برای کسب و کار الکترونیکی تعیین می کند، این امضا از سوی یک موجودیت قابل اعتماد صادر و حاوی اطلاعات و کلید عمومی شخص یا سازمان است؛ ضمن آنکه با استفاده از امضای الکترونیکی می توان مطمئن بود محتوای سند یا پیام پس از امضا تغییر نکرده و افراد غیرمجاز سند الکترونیکی مربوطه را مخدوش نکرده اند.

اقتصام**۹۱۸۹**۱۵۶۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۴۸۱۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.