سوءاستفاده از خروج بی‌رویه طلا و جواهر

۳۰م دیماه ،

بینا- رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا، جواهر و نقره استان تهران با اشاره به سوءاستفاده بعضی اشخاص از خروج بی‌رویه طلا و جواهر از کشور دربارهٔ بازارهای صادراتی طلا و جواهر ایران گفت: عمده طلا و جواهر صادراتی ایران ابتدا به امارات ارسال شده و از آنجا به بازارهای هدف مانند بازارهای شرق اروپا، آذربایجان، ارمنستان، اوکراین و روسیه صادر می‌شود.
به گزارش بیناف عبادالله محمدولی با اشاره به ورود محصولات صادراتی طلا و جواهر ایران به بازار ترکیه به ایسنا گفت: مذاکراتی نیز برای ورود به بازار کردستان عراق در حال انجام است.
او با بیان این‌که سازمان استاندارد با پیشنهاد کاهش عیار طلا مخالفت نکرده است، گفت: نتیجه نهایی دربارهٔ پیشنهاد کاهش عیار طلا بعد از بررسی‌های کارگروه مربوطه اعلام خواهد شد.
وی با اشاره به این‌که نظرخواهی از اتحادیه‌ها و فعالان صنف طلا دربارهٔ پیشنهاد کاهش عیار طلا ادامه دارد، افزود: سازمان استاندارد هیچ مخالفتی با این پیشنهاد نکرده است و نتیجه نهایی دربارهٔ این پیشنهاد بعد از بررسی های کارگروه اعلام خواهد شد.
محمدولی با اشاره به این‌که پیشنهاد کاهش عیار طلا با هدف رونق بخشی به فضای کسب و کار و صنعت طلا و جواهر کشور مطرح شده است، افزود: بخشنامه اخیر گمرک ایران دربارهٔ مشروط شدن صادرات سنگ‌های گرانبها و نیمه گرانبها منوط به دریافت مجوز از بانک مرکزی در راستای جلوگیری از خروج سرمایه از کشور است.
وی افزود: اگر طلا از کشور خارج می‌شود باید معادل آن شمش به کشور بازگردد یا اگر طلا و جواهر از کشور صادر می‌شود باید معادل آن ارز به کشور بازگردد و باید جلوی خروج بی‌حساب و کتاب سرمایه‌های کشور گرفته شود.
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش رییس سازمان ملی استاندارد ایران خبر داد که به احتمال بسیار بسیار با پیشنهاد کاهش عیار طلا در بازار داخلی موافقت نخواهد شد.
نظام‌الدین برزگری با اشاره به این‌که در ایران طلا با عیار رسمی ۱۸ جا افتاده است، عنوان کرده بود که کاهش عیار طلا می‌تواند سبب بروز مشکلاتی در نقل و انتقالات این کالا و وقوع سوءاستفاده‌هایی در این بین شود.
همچنین مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران هم گفته بود که در کشورهای دیگر طلا با عیارهای ۱۰، ۱۲ و ۱۴ تولید وعرضه می‌شود و مانند کشور ما این کالا با عیار بالا عرضه نمی‌شود.
نخستین بار چند هفته پیش انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا، جواهر و نقره استان تهران پیشنهاد ساخت مصنوعات طلا را در عیارهای ۴، ۹، ۱۴ و ۱۷ مطرح کرد. با این وجود رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر مدعی شد که کاهش عیار طلا کیفیت آن‌را پائین می‌آورد. رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر تهران هم با ایجاد تنوع عیاری در ساخت مصنوعات طلا مخالفت کرده بود.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.