صرفا به مصرف کننده نهایی ننگریم/ پساب نباید محصولات را آلوده کند

۰۵ تیرماه ۱۳،

سرپرست معاونت امور آب و آبفای وزارت نیرو پیشنهاد کرد: در بحث پساب صرفا به مصرف کننده نهایی نگاه نشود بلکه بحث محیط زیست، بهداشت و تولید آب را هم ببینیم؛ این چرخه باید به صورت هماهنگ دیده شود.

به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علیرضا دائمی در همایش استفاده ایمن از پساب در کشاورزی تصریح کرد:‌در شرایط فعلی کشورمان و با توجه به وضعیت خاورمیانه معتقدم که یکی از پایدارترین منابع پساب است.

وی افزود: با ارتقای سطح زندگی مردم تمایل بیشتری برای دسترسی آسان‌تر به آب خواهند داشت و یکی از منابع برای تامین آب پساب است.

سرپرست معاونت امور آب و آبفای وزارت نیرو تاکید کرد:‌ مدیریت پساب باید با سه مولفه رعایت بهداشت، توسعه کشاورزی و تامین آب صورت گیرد.

دائمی با تاکید بر این‌که همایشی که امروز برگزار می‌شود نتیجه پنج نشست که در قاره‌های مختلف دنیا برگزار شده گفت: این نشست جمع‌بندی دستاورد نشست‌هایی است که در جاهای دیگر دنیا برگزار شده است.

وی با بیان این‌که همایش کنونی با کمک وزارت نیرو، دانشگاه صنعتی شریف و … برگزار شده است گفت:‌از ۲۱ کشور مهمان در این همایش حضور پیدا کرده‌اند و سه مولفه مهم در این نشست داریم که شامل تامین آب، کمبود آب کشاورزی و تبدیل فاضلاب به آب قابل مصرف می‌شود.

سرپرست معاونت امور آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به مسئله تامین آب گفت: در شرایط کم آبی که الان در جهان وجود دارد استفاده از آب‌های پایدار برایمان مهم است و اگر فاضلاب به آب قابل استفاده تبدیل کنیم بسیار خوب است.

دائمی با اشاره به موضوع کمبود آب کشاورزی افزود: آب استحصال شده می‌تواند جایگزین آب کشاورزی شود البته باید استانداردهایی را رعایت کنیم که پساب سبب آلودگی گیاه و … نشود.

وی همچنین با اشاره به مولفه سوم اظهار کرد: فاضلاب بر روی زمین ایجاد آلودگی می‌کند، بنابراین هدف تبدیل آن به آب خاکستری مصرفی دنبال می‌شود.

سرپرست معاونت امور آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به این‌که در این همایش سازمان‌های بین المللی موضوعی را مطرح می‌کنند سپس آن موضوع بررسی و کارشناسی می‌شود گفت:‌ نتایج به صورت بیانیه‌ها و یکسری اسناد الزام‌آور در دنیا مطرح می گردد.

دائمی با ابراز امیدواری نسبت به این‌که نتایج همایش پاسخگو باشد گفت: در این همایش چند سازمان بین المللی به طور همزمان حضور دارند از جمله سازمان خواربار جهانی (فائو)، سازمان UNDP و دانشگاه‌های بین المللی.

وی در پایان یادآور شد: وزارتخانه‌های مرتبط با آب دانشگاه ها و ۵۰ نماینده از ۲۱ کشور جهان در همایش حضور دارند.

انتهای پیام


ISNA News Feed
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.