تولید افزون بر یک میلیارد مترمکعب پساب در استان تهران

کمبود منابع آب در کشور و افزایش روزافزون نیازها، بازچرخانی آب و استفاده مجدد از آن را جزء سیاست­ های لاینفک مدیریت منابع آب کشور قرار داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، رضا مؤمنی وصالیان مجری طرح های مطالعات تامین و انتقال آب شرکت آب منطقه ای تهران، با بیان این مطلب گفت: نیاز رو به افزایش آب شرب در استان تهران موجب شده تا عمده منابع آب­ سطحی به تامین نیازهای شرب اختصاص یابد و تامین آب بخش کشاورزی با جایگزینی پساب به جای برداشت از منابع آب سطحی جبران شود.

وی با اشاره به اینکه سرعت جایگزینی آب با پساب تصفیه خانه­ های فاضلاب متناسب با سرعت افزایش استفاده از آب برای شرب نیست افزود: این امر سبب برداشت بیش از حد سفره­ های آب زیرزمینی شده و در حال حاضر دشت­ های استان تهران و البرز به وضعیت ممنوعه و بحرانی رسیده اند.

مؤمنی وصالیان، شرکت­ های آب و فاضلاب­ را متولی اجرای خطوط جمع­ آوری و تصفیه خانه­ های فاضلاب شهری و شرکت­ های آب منطقه­ ای را متولی برنامه ریزی و استفاده از پساب اعلام و اظهار داشت: استان تهران دارای حدود ۴۰ تصفیه خانه فاضلاب شهری است که در مراحل مختلف مطالعاتی، اجرایی و بهره­ برداری قرار دارند و پیش­ بینی می­ شود تا سال ۱۴۱۰ افزون بر یک میلیارد مترمکعب پساب در استان تهران تولید شود.

وی سهم شهر تهران از این پساب را ۸۰۰ میلیون مترمکعب اعلام و تصریح کرد: بر اساس برنامه ­ریزی­ های شرکت آب منطقه ­ای تهران، این میزان پساب به مصارف کشاورزی، تغذیه مصنوعی دشت­ های ورامین، شهریار، تهران و فضای سبز تخصیص یافته است.

وی متوسط کسری سالانه مخازن آب زیرزمینی استان های تهران و البرز را بالغ بر ۳۲۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: افت کیفیت آبخوان­ ها معضل دیگری است که پیامد آن برداشت بی رویه از آبخوان ها است و بر این اساس، خاک در سفره آب زیرزمینی فشرده شده به طوری که حتی تغذیه مصنوعی سفره نیز ممکن است در احیای آبخوان تاثیر نداشته و پیامد آن، تراکم بافت خاک و فرو نشست زمین است که تهدیدی برای تأسیسات و ساختمان­ ها است.

وی هدف از انجام مطالعات شناسایی کاربری­ های پساب برای تصفیه­ خانه ­های استان را برنامه ­ریزی برای مصارف پساب عنوان و افزود: بر اساس کیفیت پساب، استانداردهای زیست محیطی، مسائل فنی و اجرایی برای تخصیص پساب برنامه­ ریزی شده و در نهایت طرح­ های انتقال و توزیع آن­هامطالعه می ­شوند.

مؤمنی وصالیان اظهار داشت: با توجه به نیاز بالای بخش کشاورزی و با توجه به تخصیص آب ­های سطحی به مصرف شرب شاید بتوان طرح پساب را به نوعی طرح­ های تأمین آب کشاورزی استان نامید و شرکت آب منطقه­ ای تهران تلاش ویژه­ ای را در این راستا آغاز کرده است.

وی با اشاره به اینکه پساب­ ها معمولاً در انتهای دشت­ ها در دسترس قرار گرفته و عمدتاً به صورت ثقلی به مصرف نمی رسند گفت: در این نقاط پست معمولاً محلی هم برای احداث سد، ذخیره کردن و تنظیم جریان وجود ندارد و عدم تطابق زمانی نیازها در تولید پساب ممکن است بخشی از پساب را از دسترس خارج نماید.

وی استفاده از پساب را نیازمند بررسی­ های دقیق و کارشناسانه در تمامی ابعاد اعلام و به کارگیری سیستم­ های کنترلی، نظارتی و پایش و همچنین برتعریف ساختارهای جدید در مدیریت و بهره­ برداری تأکید کرد./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.