عجله در اصلاح قانون انتخابات مشکل‌آفرین است/اکنون زمان پاسخگو بودن کاندیداها است

عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی گفت: هم اکنون از مرحله جنگ و جدال گذشته‌ایم و جنگ پوسترها نیز خاتمه یافته است، اکنون زمان آن است که کاندیداها به قانون پاسخگو باشند و بگویند هزینه‌های انتخاباتی را از کجا می‌آورند.

احمد نجابت در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران درباره میزان حساسیت احزاب نسبت به تغییر و اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: احزاب  در جمهوری‌اسلامی ایران از جایگاه مطلوبی برخوردار نیستند اما با این وجود کارشناسان با همراهی سایر دلسوزان نظام و انقلاب تاکنون چند بار  قانون انتخابات را اصلاح کرده‌اند.

عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با اشاره به هم‌زمان شدن برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری با شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات مجلس شورای اسلامی با خبرگان رهبری،  ادامه داد: اصلاح سن رأی دهندگان از ۱۶ سال به ۱۸ سال در یک دوره و هم‌ زمان شدن برگزاری دو انتخابات با یکدیگر، به کاهش تنش‌های سیاسی و هزینه‌های برگزاری انتخابات منجر شد.

وی افزود: در حال حاضر نیز نمایندگان مجلس طی یک طرح دو فوریتی خواستار اصلاح قانون انتخابات شدند که البته تا کنون ۱۱ ماده از ۹۴ ماده آن تغییر کرده که هنوز به تصویب مجلس نرسیده است اما این مسئله نیز به کارهای کارشناسی نیاز دارد.

نجابت با اشاره به برخی ایرادهای اصلاح قانون انتخاباتی، تصریح کرد: برای مثال در این قانون امده که  نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری باید از ۶ ماه قبل از سمت خود استعفا کند که این امر با توجه به برخی از سمت‌های حساس امکان ندارد یعنی یک رییس مجلس، وزیر امور خارجه و یا حتی رییس جمهوری که در دوره اول ریاست جمهوری خود است، نمی‌تواند از سمت فعلی خود برای ۶ ماه استعفا دهد.

وی تأکید کرد: تغییر قانون انتخابات در زمان نزدیک به برگزاری آن، می‌تواند مشکل‌آفرین باشد چرا که عجله آفت است و ممکن است کار کارشناسی متعهدانه صورت نگیرد.

عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در پایان با اشاره به تعیین تغییرات لازم درخصوص قانون تبلیغات در انتخابات خاطر نشان کرد: هم اکنون از مرحله جنگ و جدال گذشته‌ایم و جنگ پوسترها نیز خاتمه یافته است، اکنون زمان آن است که کاندیداها پاسخگو باشند و بگویند هزینه‌های انتخاباتی را از کجا می‌آورند، ‌همچنین رسانه‌ها موظف‌اند از نامزدها درباره تیم انتخابی‌شان،‌ روش برخورد با آمریکا و سایر موارد حساس درباره فعالیت کاندیداها درصورت انتخاب شدنشان به عنوان رییس جمهور سؤال کنند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.