غرب با بحران سوریه به دنبال تغییر جغرافیای منطقه است

ایران > سیاست‌خارجی– ممتازنیوز:
سفیر ایران در آلمان گفت: آمریکا و غرب بار دیگر با فهم غلط، مدیریت نادرست و همچنین سوء استفاده از بحران سوریه تلاش کرده است تا مرزبندی‌های سیاسی و جغرافیایی منطقه را به گونه مورد نظر خود تغییر دهد.

به گزارش ایرنا، علیرضا شیخ عطار که در آخرین روز از یک کنفرانس بین‌المللی دو روزه با موضوع ˈبررسی وضعیت مسیحیان در سوریهˈ در شهر مونیخ سخن می‌گفت، افزود: بحران امروز در سوریه زاییده توهمات قدرت‌های خارجی و همچنین بعضی دولت‌های منطقه است که خاورمیانه را در شرایط بسیار بحرانی قرار داده به گونه‌ای که امروز با یک فاجعه انسانی روبرو هستیم.

کنفرانس بین المللی بررسی وضعیت مسیحیان سوریه طی روز های پنجشنبه و جمعه به همت بنیاد هانس زایدل با حضور شخصیت‌های سیاسی و مذهبی از کشورهای مختلف جهان، اعضای شورای مرکزی مسیحیان شرق در آلمان،اسقف های اعظم کلیساهای لبنان و سوریه و همچنین تعدادی از اعضای گروه های مخالف سوری،سخنگوی سابق دولت سوریه، معاون رییس مجلس و تعدادی از نمایندگان مجلس آلمان در شهر مونیخ برگزار شد.

وضعیت بحران سوریه، آینده این کشور و وضعیت اقلیت‌های مسیحی، راه‌های حل سیاسی بحران سوریه، نقش کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در ایجاد و حل این بحران، ترتیبات خاورمیانه تازه بر آینده منطقه و تاثیر آن بر معادلات خاورمیانه از جمله محورهای این کنفرانس بود که از سوی کارشناسان و شخصیت‌های حاضر مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

شیخ عطار سفیر ایران در آلمان به عنوان یکی از سخنران‌های اصلی آخرین روز این کنفرانس در سخنانی در مورد بحران سوریه و اوضاع ناآرام در خاورمیانه، تاکید کرد: خاورمیانه متولد شده از عهدنامه ˈسایکس پیکوˈ با مرزبندی های مصنوعی که توسط قدرت های غالب آن روز جهان بنا نهاده شد از همان ابتدا مبتنی بر یک فهم غلط و برداشت نادرست از واقعیت های این منطقه بود که با تشکیل رژیم غاصب صهیونیستی بحران در منطقه را دایمی کرد.

شیخ عطار تاکید کرد:غرب بار دیگر با فهم غلط و سوء مدیریت و همچنین سوء استفاده از بحران سوریه تلاش کرده است که مرزبندی های سیاسی و جغرافیایی منطقه را به گونه مورد نظر خود تغییر دهد و بدون شک اقلیت های دینی سوریه از جمله مسیحیان و حتی مسلمانان سنی معتدل در این کشور قربانی اصلی خشونت گروه های افراطی و تروریسم سازمان یافته مرتبط با القاعده و بعضی دولت های منطقه از جمله پادشاهی ریاض می باشند.

سفیر ایران در آلمان افزود: آمریکا و غرب بدون درس گرفتن از اشتباهات راهبردی که در افغانستان مرتکب شده و با حمایت از القاعده و تشکیل آن تروریسم را در این منطقه نهادینه کردند – البته در سال‌های بعد خود نیز قربانی آن شدند – امروز بار دیگر در سوریه اشتباه خود را با حمایت از گروه های تروریستی همچون جبهه النصره، داعش و دیگر گروه های افراطی تکرار می‌کنند.

شیخ عطار خاطرنشان کرد : بدون شک تروریست‌هایی که از کشورهای اروپایی از جمله آلمان به سوریه رفته و علیه مردم این کشور می‌جنگند بزودی و بعد از بازگشت به کشورها ی خود بحران مشابهی را همانند آنچه در۱۱سپتامبر در آمریکا رخ داد برای اروپا خواهند آفرید مگر آنکه خطر افراطی گری و تروریسم که کل منطقه را بی ثبات کرده با تصمیم واقعی غرب و متحدین منطقه‌ای آن، مورد توجه جدی قرار گیرد.

سفیر ایران در آلمان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران طی بحران سه ساله اخیر سوریه همه تلاش خود را به کار بسته تا مردم بی دفاع این کشور از دد منشی گروه های تکفیری و تروریست‌ها در امان باشند و از همان ابتدا معتقد به انجام سریع آتش بس و توقف خونریزی ها در این کشور بوده است.

شیخ عطار درپایان سخنان خود خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی در دوسال قبل طرح پنج ماده‌ای برای حل بحران سوریه پیشنهاد کرده و معتقد است که این طرح در صورت اجرا صلح و ارامش را به این کشور باز خواهد گرداند.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.