لاریجانی: مذاکرات هسته‌ای با ایران باید مطابق شرایط تازه انجام شود

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

علی لاریجانی در نشست مطبوعاتی مشترک با رئیس مجلس صربستان با تشکر از دعوت وی از هیات ایرانی افزود: در این دیدار مذاکراتی در خصوص روابط دوجانبه و مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شد.

نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه ما به سبب نقش مهم صربستان در منطقه بالکان و روابط تاریخی علاقه‌مند به توسعه روابط با این کشور هستیم، ادامه داد: در این نشست مذاکرات خوبی با دوست عزیزم نبویشان استفانوویچ داشتیم، فکر می‌کنم اگر گفت‌وگوها چه در توسعه سطح روابط تجاری و چه فهم مشترک مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای ادامه داشته باشد بسیار موثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه در این نشست توضیحاتی دربارهٔ مسائل هسته‌ای ایران و مناقشاتی که در این زمینه به وجود آمده به رئیس مجلس صربستان ارائه دادم، تاکید کرد: معتقدم مسئله هسته‌ای در مذاکرات قابل حل است ولی باید همه توجه داشته باشند که مطابق شرایط تازه مذاکرات صورت گیرد و تنها در چنین شرایطی است که مذاکرات موثر خواهد بود.

لاریجانی با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای در حال ادامه دادن است، یادآور شد: در سفر اخیر آقای روحانی به نیویورک این شرایط فراهم شد تا مذاکرات پروسه‌ای فعال داشته باشد، در این فضا می‌توان مسئله هسته‌ای را حل کرد.

وی تصریح کرد: می‌توان از ظرفیت‌های ایران و اروپا برای حل مسائل پیچیده‌ای که وجود دارد، استفاده کرد.

لاریجانی ادامه داد: مسئله تروریسم و افراطی‌گری که مردم صربستان درد آن را کشیده‌اند و رفتارهایی که بعضی کشورها برای مسئله‌سازی در منطقه پیگیری می‌کنند و مردم صربستان با آن ناآشنا نیستند، از دیگر موضوعاتی بود که در نشست مشترک مورد بحث و بررسی قرار گرفت که ما در این مسائل کلی همفکر بودیم.

از رئیس مجلس صربستان دعوت کردم به تهران بیاید

وی با تاکید بر اینکه گفت‌وگوی دو پارلمان ایران و صربستان می‌تواند تسهیل‌کننده باشد، گفت: من از رئیس مجلس صربستان دعوت کردم که سفری به ایران داشته باشند که به طور قطع این سفر مفید و تکمیل‌کننده گفت‌وگوها خواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان از پارلمان صربستان به خاطر پذیرایی از هیات ایرانی تشکر و قدردانی کرد.

گفتنی است در پایان این نشست مطبوعاتی روسای مجالس دو کشور ایران و صربستان هدایایی را به رسم یادبود به یکدیگر اهدا کردند.

همچنین در این نشست رئیس مجلس صربستان گفت: در نشست مشترک با رئیس مجلس ایران در مورد نحوه توسعه همکاری‌های دو کشور صحبت کردیم و با توجه به اینکه در هر دو پارلمان گروه‌های دوستی پارلمانی تشکیل شده پیدا کردن راه‌های ارتباطی بین دو کشور از سوی این گروه‌ها پیگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه در نشست مشترک با رئیس مجلس ایران، ایشان در مورد تمام چالش‌هایی که در روابط دو کشور وجود دارد، گفت‌وگو کرد، افزود: همچنین در این دیدار دربارهٔ روابط منطقه‌ای و ضرورت همکاری‌های تنگاتنگ برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و قاچاق سلاح گفت‌وگو شد که می‌توانیم همکاری‌های خوب و موثری با یکدیگر داشته باشیم.

رئیس پارلمان صربستان با تشکر از مواضع جمهوری اسلامی ایران به خاطر حمایت از تمامیت ارضی صربستان گفت: ما از جمهوری اسلامی ایران به سبب اینکه استقلال کوزوو را به رسمیت نمی‌شناسد، تشکر می‌کنیم.

سطح روابط اقتصادی ایران و صربستان ۴۰میلیون دلار است که باید تقویت شود

وی با سطح پایین خواندن همکاری‌های اقتصادی دو کشور ایران و صربستان یادآور شد: در حال حاضر سطح روابط اقتصادی دو کشور حدود ۴۰ میلیون دلار در سال است که با همکاری‌های دوجانبه قادر خواهیم بود زمینه توسعه ساختارهای زیربنایی، کشاورزی و صنعتی را فراهم کنیم.

رئیس پارلمان صربستان تاکید کرد: امیدوارم در دیدارهای آتی راه‌های توسعه روابط را پیدا کنیم


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.