مشارکت احتمالی ۷۵ درصدی مردم در انتخابات خرداد/ دریافت خبرها انتخاباتی از منابع داخلی توسط ۷۵ درصد مردم

۲۴اردیبهشت،

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، هوشنگ زعیم‌کهن معاون هماهنگی و توسعه جهاد دانشگاهی در نشست خبری خود در جهاد دانشگاهی با موضوع «تشریح نظرسنجی انتخاباتی» این سازمان اظهار داشت: کارگروه ویژه‌ای در جهاد دانشگاهی به منظور انتخابات یازدهم شکل گرفته و نظرسنجی‌هایی توسط مرکز افکارسنجی این سازمان انجام می‌شود.

وی دربارهٔ نحوه افکارسنجی در جهاد دانشگاهی گفت: یک کارفرما و درخواست‌کننده خارج از سازمان،  با ارائه سفارش افکارسنجی به جهاد و یا انجام نظرسنجی از سوی خود جهاد دانشگاهی با توجه به اهداف و مقاصدش از جمله شیوه ما برای انجام این کار است.

معاون هماهنگی و توسعه جهاد دانشگاهی در توضیح چرایی انجان این نظر سنجی انتخاباتی تصریح کرد : این نظرسنجی‌ها با طرح ۱۵ سوال اصلی از جامعه در دو نوبت در ده روز اول اسفند ماه سال قبل در سطح ملی و در روز آخر ثبت‌نام کاندیدا در سطح کشور انجام شده و این آمار مربوط به مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ و در هر شهر و روستا در نظر گرفته شده است.

وی با اعلام میزان مشارکت مردم در انتخابات آتی خاطر نشان کرد: طبق نظرسنجی‌های انجام شده، میزان شرکت مردم در انتخابات آتی در ده روز اول اسفند ماه، ۶۹٫۵ درصد و در اوایل هفته جاری مربوط می‌شود در جامعه آماری بین ۰ تا ۵ درصد افزایش مشارکت مردم ملاحظه شده که در انتخابات شرکت خواهند کرد.

زعیم کهن ادامه داد: در این هفته میزان مشارکت به ۷۵ درصد هم  رسیده و در شهر تهران شاهد افزایش مشارت مردمی بودیم و آمار مربوطه در اردیبهشت ماه به ۵۷٫۶ درصد رسیده این در حالی است که در اسفند ماه مشارکت در حد ۵۳ درصد بوده است.

معاون هماهنگی و توسعه جهاد دانشگاهی با اشاره به طرح سوالات در نظرسنجی مذکور گفت: اینکه مردم معمولا تا چه اندازه خبرها مربوط به انتخابات را پیگیری می‌کنند، که در اسفند ماه سال قبل ۳۵٫۱ درصد خبرها و در اردیبهشت ماه  به ۴۶ درصد شاهد افزایش پیگیری مردم از خبرها انتخاباتی بودیم.

وی با بیان اینکه دیگر سئوال مربوطه به این بحث اختصاص داشت که مردم معمولا خبرها مربوط به انتخابات را از چه کانال‌هایی دریافت می‌کنند گفت:  ۵۶٫۷ درصد صداوسیما، ۱۵٫۱ درصد خانواده و دوستان و ۱۴٫۳ درصد از طریق مطبوعات داخلی و وب‌سایت‌های خبری داخلی را کانال دریافت اطلاعات مربوط به انتخابات را اعلام کردند. در واقع نزدیک به ۷۵ درصد مردم خبرها مربوط به انتخابات را از منابع اطلاع‌رسانی داخلی دنبال می‌کنند.

زعیم‌کهن در تشریح سولات مطرح شده در نظر سنجی تصریح کرد: در سال ۸۸ بر چه مبنایی به کاندیدای خود رای داده‌اید؟ که ۲۴٫۸ درصد بر اساس مناظره‌ها، ۱۹٫۹ درصد سوابق فردی، ۱۷٫۱ درصد شعارها و برنامه‌های نامزدها، ۱۳٫۲ درصد نظر اطرافیان و ۳٫۵ درصد مردم نیز اعلام کردند که بر حسب حمایت طیف‌های سیاسی کاندیدایی خود را در انتخابات قبل انتخاب کردند.

معاون هماهنگی و توسعه جهاد دانشگاهی اظهار داشت: طرح سئوال دیگری از جامعه آماری مبنی بر اینکه اینکه سبب اصلی اشخاص برای شرکت در انتخابات  ۹۲ چیست؟ و پاسخ‌های دریافتی به ترتیب بر این محورها از جمله اول تکلیف شرعی، مشارکت در تصمیم‌گیری برای آینده کشور،وظیفه و حق قانونی و تغییر و بهبود وضعیت موجود را سبب اصلی شرکت در انتخابات عنوان کردند.

وی اضافه کرد: سوال دیگر این بود که اولویت برنامه‌های رئیس‌جمهور آینده چه باید باشد؟ و پاسخ‌های دریافتی ما به ترتیب ۴۲٫۶ درصد مردم بهبود وضعیت اقتصاد و اشتغال، ۱۴٫۶ درصد مردم ایجاد ثبات و آرامش در کشور و ۱۳٫۱ درصد مردم مبارزه با مفاسد اقتصادی اعلام کردند و در کل داشتن رئیس‌جمهوری مستقل در بالاترین طیف انتخابی مردم بود.

معاون هماهنگی و توسعه جهاد دانشگاهی درباره طرح سوالی مبنی بر اینکه در تصمیم‌‌گیری‌تان در رای‌دهی چه کسانی موثر می باشند؟ گفت: ۴۱٫۴ به تشخیص خودشان، ۲۲٫۱ خانواده و دوستان، ۷ درصد جریانات سیاسی و ۰٫۹ درصد هنرمندان و ورزشکاران در رای‌دهی‌شان موثر می باشند.

زعیم‌‌کهن در پخاطرنشان کرد: مرکز افکارسنجی بعد از تایید صلاحیت‌ها موج بعدی نظرسنجی را انجام خواهد داد و آمار مربوط به کاندیدا و طیف‌های سیاسی را به این دلیل که جهاد دانشگاهی یک نهاد انقلابی است اعلام نخواهد کرد.

محمد آقاسی در ادامه این کنفرانس خبری بیان داشت: در جامعه آماری این سازمان ۵۴ درصد پاسخگویان مرد و ۴۵٫۸ درصد آنان خانم‌ها بودند و از این درصد ۶۲٫۴ درصد متاهل و ۳۲ درصد مجرد بودند.

وی در مورد مشاغل جامعه آماری نیز اظهار داشت: در این جامعه آماری ۲۵٫۶ درصد مشاغل آزاد، ۲۴ درصد خانه‌دار، ۱۳٫۵ درصد دانشجو و ۶٫۰۶ درصد کارمند بودند.

سرپرست مرکز افکارسنجی ایسپا دربارهٔ میزان تحصیلات شرکت‌کننده‌ها در نظر سنجی گفت: ۵٫۴ درصد با تحصیلات کارشناسی ارشد، ۲۰ درصد با تحصیلات کارشناسی، ۲۸٫۷ درصد دیپلم و ۲۲٫۷ درصد زیر دیپلم  می باشند.
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.